Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Jaguar XJ-S V12 (1978)

Váš veterán

12.08.2013

Dospělý jaguár nemá v potravním řetězci nadřazeného predátora. Tento klíčový druh redukuje populaci býložravých savců! Neváhá merit síly s býkem ani plnokrevníky z Maranella.

Autor:Jiří Hladík

V předkolumbovské jižní a střední Americe byl jaguár symbolem moci a síly. Stejně jako ostatní velké kočky umí řvát, čehož využívá k odstrašení konkurentů a narušitelů teritoria. Na volnoběh ale přede téměř neslyšitelně... Přesto, že se tahle kočka narodila před pětatřiceti lety, pořád má elánu a chuti do života víc než dost. Jaguar bývá často považován za nočního predátora, a je tudíž jako stvořený pro noční vyjížďky.

Byl konstruován pro rychlé a pohodlné zdolávání velkých vzdáleností a je dílem odborníka na aerodynamiku Malcolma Sayera, který stál již za vzhledem modelů C-Type, D-Type a E-Type. Model XJ-S byl navržen tak, že se s rostoucí rychlostí doslova přisává k asfaltu. Jízda noční Prahou má ale také své kouzlo: plížíme se po náplavce a užíváme si pohledy „gazelek“, které se za námi ohlížejí, jako by se chtěly nechat ulovit dobrovolně.

Základ mé touhy po této šelmě položily staré britské seriály jako The New Avengers nebo Return of the Saint. Poslední kapkou, kvůli které jsem se pro XJ-S rozhodl, pro mne bylo přečtení článku, popisujícího sázku dvou redaktorů, jejímž předmětem bylo pokoření rychlostní hranice 240 km/h autem koupeným za pár liber. Byl v něm barvitě popsán pokus o dosažení této rychlosti prorezlým Jaguarem XJS (pomlčka z názvu v průběhu času zmizela). Po jeho přečtení už nebylo cesty zpět – tohle GT jsem musel mít!

Doma mi ležel balíček liber vydělaných za několik sezon sběru jahod ve Skotsku, a tak nebylo co řešit – jen najít ten správný kousek. Konečná volba padla na kombinaci černé metalízy a světlé kůže. Hrdinové z výše zmíněných seriálů krotili první generaci XJ-S s dvanáctiválcovým motorem a manuální převodovkou. Mne musela uspokojit druhá generace (XJS HE) s třírychlostním automatem, ale byl to taky V12!

Už tehdy jsem tušil, že mne přestane bavit hned, jak si zvyknu na pravostranné řízení. Pořád jsem měl před očima ten červený jaguar s opravdovou řadicí pákou, který v jednom dílu Nových mstitelů pronásleduje žlutý Aston DBS. Těch bylo ale vyrobeno jen 352 kusů a stojí zhruba trojnásobek ceny obyčejného. „Jsou klukovské sny, které se člověku nikdy nesplní, na něž však nezapomíná ani v době, kdy už je dávno ostatními považován za dospělého, a pak jsou ještě jiné, jejichž splnění dospělý kluk nevěří ani ve chvíli, kdy už k němu zbývá jediný krůček.“ Tak v roce 1977 popsal své pocity před usednutím za volant XJ-S redaktor časopisu Motor Jan Tuček.

A přesně tak jsem se cítil i já, když jsem poprvé usedl do červeného XJ-S v manuálním provedení, které v mé garáži vystřídalo to předchozí černé (vlastně ne úplně, protože nová majitelka si ho u nás nechává zagarážované). Článek, který jsem si jako kluk v ohmataném časopisu četl snad tisíckrát, se mi hned vybavil a při prvním sevření černé koule řadicí páky... jako bych slyšel větu: „Řazení krátkou pákou na středním tunelu je přesné, odpovídá však chlapskému charakteru vozu – vyžaduje větší sílu než u běžných cestovních automobilů.“ Tohle je ten pravý supersport – v tomhle autě krotíte celé to koňské stádo jen vy a ne nějaký Borg Warner... Člověk, který mi jaguar prodával, prohlásil, že to auto je „killer“ (zabiják). Když jsem se trochu nechápavě otázal, jak to myslí, vysvětlil mi to: „driving licence killer“ (řidičákožrout).

Všechny moderní vymoženosti tohohle gétéčka řidiče doslova rozmazlují, jenže já postupem času zjistil, že na rozmazlování mám ještě čas, technické vymoženosti věci zřejmě docením, až mi bude padesát. Teď mi je čerstvý vzduch a vítr ve vlasech bližší než klimatizované prostředí uzavřené kabiny, řízení s posilovačem mi sice ulehčí parkování, ale zároveň do jisté míry odepírá kontakt s vozovkou a podobně. Stává se tak, že mnohem radši skočím třeba do mini, v kterém není nic navíc – prostě jen čtyři kola a volant. Takže pokud někoho z vás tahle kočka právě chytla, má šanci mne přesvědčit a nabídnout jí nový domov.

 

d2ffa3b8a8a0efee8f3c0f1bc8a0a4ba.jpg

Celkové hodnocení

Pořizovací cena od 300 000 Kč (stav C), od 900 000 Kč (stav A)
Tagy: jaguar, xj, classic


Pro obnovení hesla vepiště kód


Komentáře