Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

JÍZDNÍ DOJMY: Jaguar 420G


09.10.2015

Model 420G byl poslední vývojovou fází velkých jaguarů, britská značka už nikdy nepředstavila model, který by se tak výrazně vymykal dobovým konvencím.

Limuzína 420G v podstatě není ničím jiným než faceliftem předchozího typu Mark X, který se vyráběl od roku 1961. Technicky tato modelová řada udávala kurz. Na rozdíl od předchozích jaguarů z 50. let měla samonosnou karoserii, což jasně zdůrazňuje dlouhá a nízká karoserie, mimochodem až do 90. let nejširší ze všech v Británii vyráběných aut. Všechna kola dostala tehdy pokrokové kotoučové brzdy, proto Jaguar záměrně zvolil na dnešní dobu absurdně malé ocelové ráfky, a pod kapotou se objevil řadový šestiválec XK, jehož kořeny sahají ke slavným vítězstvím Jaguaru v Le Mans. 

Ojedinělý kus

Přesuňme se ale do roku 1970, kdy v Coventry vyrobili vůz, který nám dělal společnost jedno příjemné dopoledne. Je jedním ze čtyř kusů 420G v České republice a je z nich tím snad nejzajímavějším. Už samotná historie vozu je ukázková: jeho současný vlastník je po 45 letech teprve čtvrtým majitelem, přičemž předchozí tři se osobně znali. Vůz objevil (a do Česka následně přivezl) sběratel jaguarů Filip Turek u posledního z nich, architekta z Düsseldorfu. Nejedná se ale o jen tak „obyčejné“ 420G – už samotné levostranné řízení je vzácnou záležitostí. Ačkoliv automobilka v tomto modelu cítila velký exportní potenciál, z celkových 5679 kusů jich jen 1125 mělo volant vlevo (a těch se většina vyvezla do USA). Ještě větší punc exkluzivity však vozu dodává manuální převodovka. Takto nakonfigurovaných 420G (volant vlevo, ruční řazení) se prodalo jen sedm a vůz na obrázcích je vůbec posledním z nich.

Seznam kapitol

Progresivní technika

Čtyřstupňová převodovka vlastní konstrukce, která kvůli pomalému řazení připravovala sportovní e-type na závodních tratích o nezbytnou rychlost, je v luxusním sedanu se sportovním nádechem nečekaně vhodnou volbou. Do dnešního provozu se dokonce hodí víc než třístupňový automat Borg Warner – díky delším převodům a přídavné převodovce overdrive točí na dálnici výrazně nižší otáčky. Dlouhozdvihový šestiválec 4,2 l totiž raději než výkon ve vysokých otáčkách předvádí svoji schopnost důrazně táhnout odspodu. S manuálem se můžete klidně pustit pod tisíc otáček, motor nijak neprotestuje a naopak se rád nechá pobídnout k umírněné akceleraci.

Seznam kapitol

Komfortní i sportovní jízda

Podvozek dobře udržovaného kusu předvádí výhody vyspělé konstrukce. Přední náprava má dvojitá příčná ramena, mimořádně složitá zadní náprava je přímo převzatá z e-typu – jen byla pro použití v limuzíně rozšířena. Má čtveřici tlumičů, robustní podélné rameno a společně s diferenciálem (a u něj namontovanými kotouči) se nachází v oddělené kleci. Toto řešení pomáhá ovladatelnosti, když při propružení prodlouží skutečný rozvor náprav. Podvozek tedy pomocí vnějšího zatíženého kola v zatáčce sám „utahuje stopu“. Stejná konstrukce vydržela ve výrobě až do 90. let a i podvozky současných jaguarů rozvíjejí genialitu této dávné myšlenky. 

Seznam kapitol

Dřevařství uvnitř

To nejzajímavější se ale nakonec stejně ukrývá uvnitř. Tak rozsáhlé plochy obložené dřevem abyste v novějších automobilech pohledali. Luxusní výdřeva zdobí nejen palubní desku, ale také okenní rámy po celém jejich obvodu nebo výklopné stolečky, které patří k dobovému luxusu, na zadní straně předních opěradel. Kouzlo dávných časů podporuje také sada poctivých mechanických přepínačů na středovém panelu, mezi nimiž se nachází věc naopak (opět) moderní, startování motoru tlačítkem, a pohodlná, kůží čalouněná křesla. Mimořádná kvalita materiálů a jejich zpracování má ale i odvrácenou stranu. Řemeslná náročnost renovace interiéru je (spolu s vnitřní korozí složitě tvarovaných blatníků) hlavní příčinou, proč nejlevnější kusy 420G pořídíte už okolo tří set tisíc korun, zatímco ceny těch nejlepších exemplářů jdou do milionů.

Seznam kapitol

Jaguar 420G (1970): Technická data

MOTOR
Kapalinou chlazený řadový šestiválec XK, uložený podélně vpředu, blok motoru z litiny, hlava z hliníku, suché vložky válců, sedmkrát uložená kliková hřídel, ventilový rozvod DOHC, 2 ventily na válec rozevřené pod úhlem 70°, výkon 265 koní.  

PŘENOS SÍLY
Plně synchronizovaná čtyřstupňová manuální převodovka, přídavná převodovka „overdrive“ Laycock de Normanville pro snížení otáček na nejvyšší převod.

KAROSERIE/PODVOZEK
Čtyřdveřová samonosná ocelová karoserie. Přední zavěšení: nezávislé, dvojitá příčná ramena, příčný stabilizátor, 2× tlumiče a vinuté pružiny. Zadní zavěšení: nezávislé v pomocném rámu, dvojitá příčná ramena a podélná ramena, 4× tlumiče a vinuté pružiny

ROZMĚRY/HMOTNOST
Rozvor 3048 mm, rozchod 1499 mm, D × Š × V 5131 × 1930 × 1384 mm. Hmotnost 1790 kg.

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s, nejvyšší rychlost 195 km/h, průměrná spotřeba 15,1 l/100 km.

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ                                                                                   Model 420G: srpen 1966 až červen 1970, vyrobeno 5554 kusů; předchozí verze Mark X 12 977 kusů s motorem 3,8 l

(1961 až 1964) a 5679 kusů s motorem 4,2 l (1964 až 1966).

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Superbiky jsou odnepaměti považovány za výkladní skříň technických schopností výrobců motocyklů.…

Labe aréna v Račicích žije dál taky triatlonem. Rekonstrukci areálu si po evropských veslařích a před…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…