Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

JÍZDNÍ DOJMY: Jeep Cherokee (1978)

Svezení

30.09.2015

Česká veteránská scéna se zbytečně prvoplánově distancuje od vozů kategorie off-road, které nesmyslně vytěsňuje kamsi na okraj. S velkým jeepem jsme zjistili, že k takové separaci není důvod.

Mimo leštěnek, které běžně vídáme na veteránských srazech nebo soutěžích, existují i drsnější auta, která mají tu jedinou nevýhodu, že jízda jen po silnici je s nimi trochu nudná, resp. mají při ní tak maximáně třetinovou šanci ukázat, co v nich skutečně vězí. 

Zelený cherokee z našich obrázků pochází z generace, která vznikala pod taktovkou koncernu AMC (do stejné skupiny patřil i Harley-Davidson) a byla tímto přízviskem označena jako první vůbec (1974–1983) – to když se v sedmdesátých letech dále vystupňovaly nároky na komfort přepravy auty s pohonem všech kol.

Užitkovějším předchůdcem a v řadě SJ současně prodávaným dvojníkem je známý model Wagoneer, vyráběný už od roku 1963. Cherokee byl od počátku prezentován jako jako „sport utility car“, čemuž odpovídalo třídveřové provedení, verze s paterými dveřmi přišla do prodeje až v roce 1977. Okno zadních dveří mohlo být stahováno elegantní kličkou jako v případě vozu na obrázcích. K mání bylo hned devět různě laděných výbav (S (Sport), Chief, Golden Eagle, Golden Hawk, Limited, Classic, Sport, Pioneer a Laredo) a postupně též čtveřice motorů zahrnující základní řadový šestiválec 4,2 litru (112 koní), osmiválce 5,9 litru (177 nebo 198 koní) a 6,6 litru

Do roku 1979 byla na americké auto trochu překvapivě standardem výlučně manuální čtyřstupňová převodovka s přídavnou redukcí, až poté přišel i automatický tříkvalt. Poháněna jsou primárně zadní kola, přední kola jsou zařazována do tahu zapínatelnými volnoběžkami přímo v nábojích.

Teď už ale rychle za kormidlo drsného Američana, který si mě vedle impozantního vzhledu od počátku získal hlavně burácivým zvukem plnotučného osmiválce. Jízda s cherokeem je přesně taková, jak auto působí navenek – hrubá, neotesaná, avšak zcela neohrožená a sebejistá i díky velkým „drapákům“.

Z posazu za volantem máte pocit, že sedíte spíš na voze než ve voze, westernový a přitom účelný styl interiéru je však kouzelný a tóny Riders on the storm od Doors linoucí se z dobových reproduktorů vám dodají pocit, že žádná terénní výzva není pro vás a váš ingot dost náročná.

Při jízdě po sebemenších nerovnostech se humpolácké listy na všech nápravách projevují permanentním natřásáním a přískoky, podobnězemědělský pocit budete mít i z hrubého řazení a tuhého chodu pedálů.

Trakce je naproti tomu nadoblačná a v terénu jsou limitem jen olbřímí rozměry vozu. Pokud už opravdu uváznete, stačí zašaltovat krátkou jedničku, tzv. granny gear, a jede se dál.

Spotřeba se dle majitelů při náročnějším provozu se zapnutým pohonem všech kol pohybuje mezi 25 a 30 litry, to vše s pořádnými koly s terénním vzorkem a v drsnější verzi Wide track. Jízda po silnici s touto výbavičkou nad 110 km/h naopak velkou jistotou neoplývá.

Jeep Cherokee (1978): Technická data

MOTOR
Kapalinou chlazený vidlicový osmiválec AMC 360 cui, uložený podélně vpředu, rozvod OHV. 

PŘENOS SÍLY
Plně synchronizovaná čtyřstupňová manuální převodovka BorgWarner T18 umístěná před přední nápravou a přídavná redukční převodovka Dana 20.

KAROSERIE/PODVOZEK
Tuhý žebřinový rám, dvouprostorová karoserie. Přední zavěšení: nezávislé se zámky volnoběžek. Zadní zavěšení: tuhá náprava.

ROZMĚRY/HMOTNOST
Rozvor 2760 mm, rozchod 1448 mm, D × Š × V 4660 × 2004 × 1720 mm. Hmotnost 1885 kg.

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
Zrychlení z 0 na 100 km/h 160 km/h dle převodů, průměrná spotřeba 18,5 l/100 km.

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ                                                                               V letech 1974–1983 vzniklo 197 338 kusů série Cherokee SJ.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Superbiky jsou odnepaměti považovány za výkladní skříň technických schopností výrobců motocyklů.…

Labe aréna v Račicích žije dál taky triatlonem. Rekonstrukci areálu si po evropských veslařích a před…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…