Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

JÍZDNÍ DOJMY: Jeep Cherokee (1978)

Svezení

30.09.2015

Česká veteránská scéna se zbytečně prvoplánově distancuje od vozů kategorie off-road, které nesmyslně vytěsňuje kamsi na okraj. S velkým jeepem jsme zjistili, že k takové separaci není důvod.

Mimo leštěnek, které běžně vídáme na veteránských srazech nebo soutěžích, existují i drsnější auta, která mají tu jedinou nevýhodu, že jízda jen po silnici je s nimi trochu nudná, resp. mají při ní tak maximáně třetinovou šanci ukázat, co v nich skutečně vězí. 

Zelený cherokee z našich obrázků pochází z generace, která vznikala pod taktovkou koncernu AMC (do stejné skupiny patřil i Harley-Davidson) a byla tímto přízviskem označena jako první vůbec (1974–1983) – to když se v sedmdesátých letech dále vystupňovaly nároky na komfort přepravy auty s pohonem všech kol.

Užitkovějším předchůdcem a v řadě SJ současně prodávaným dvojníkem je známý model Wagoneer, vyráběný už od roku 1963. Cherokee byl od počátku prezentován jako jako „sport utility car“, čemuž odpovídalo třídveřové provedení, verze s paterými dveřmi přišla do prodeje až v roce 1977. Okno zadních dveří mohlo být stahováno elegantní kličkou jako v případě vozu na obrázcích. K mání bylo hned devět různě laděných výbav (S (Sport), Chief, Golden Eagle, Golden Hawk, Limited, Classic, Sport, Pioneer a Laredo) a postupně též čtveřice motorů zahrnující základní řadový šestiválec 4,2 litru (112 koní), osmiválce 5,9 litru (177 nebo 198 koní) a 6,6 litru

Do roku 1979 byla na americké auto trochu překvapivě standardem výlučně manuální čtyřstupňová převodovka s přídavnou redukcí, až poté přišel i automatický tříkvalt. Poháněna jsou primárně zadní kola, přední kola jsou zařazována do tahu zapínatelnými volnoběžkami přímo v nábojích.

Teď už ale rychle za kormidlo drsného Američana, který si mě vedle impozantního vzhledu od počátku získal hlavně burácivým zvukem plnotučného osmiválce. Jízda s cherokeem je přesně taková, jak auto působí navenek – hrubá, neotesaná, avšak zcela neohrožená a sebejistá i díky velkým „drapákům“.

Z posazu za volantem máte pocit, že sedíte spíš na voze než ve voze, westernový a přitom účelný styl interiéru je však kouzelný a tóny Riders on the storm od Doors linoucí se z dobových reproduktorů vám dodají pocit, že žádná terénní výzva není pro vás a váš ingot dost náročná.

Při jízdě po sebemenších nerovnostech se humpolácké listy na všech nápravách projevují permanentním natřásáním a přískoky, podobnězemědělský pocit budete mít i z hrubého řazení a tuhého chodu pedálů.

Trakce je naproti tomu nadoblačná a v terénu jsou limitem jen olbřímí rozměry vozu. Pokud už opravdu uváznete, stačí zašaltovat krátkou jedničku, tzv. granny gear, a jede se dál.

Spotřeba se dle majitelů při náročnějším provozu se zapnutým pohonem všech kol pohybuje mezi 25 a 30 litry, to vše s pořádnými koly s terénním vzorkem a v drsnější verzi Wide track. Jízda po silnici s touto výbavičkou nad 110 km/h naopak velkou jistotou neoplývá.

Jeep Cherokee (1978): Technická data

MOTOR
Kapalinou chlazený vidlicový osmiválec AMC 360 cui, uložený podélně vpředu, rozvod OHV. 

PŘENOS SÍLY
Plně synchronizovaná čtyřstupňová manuální převodovka BorgWarner T18 umístěná před přední nápravou a přídavná redukční převodovka Dana 20.

KAROSERIE/PODVOZEK
Tuhý žebřinový rám, dvouprostorová karoserie. Přední zavěšení: nezávislé se zámky volnoběžek. Zadní zavěšení: tuhá náprava.

ROZMĚRY/HMOTNOST
Rozvor 2760 mm, rozchod 1448 mm, D × Š × V 4660 × 2004 × 1720 mm. Hmotnost 1885 kg.

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
Zrychlení z 0 na 100 km/h 160 km/h dle převodů, průměrná spotřeba 18,5 l/100 km.

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ                                                                               V letech 1974–1983 vzniklo 197 338 kusů série Cherokee SJ.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Cestovní endura hýbou světem. Tak jsme vyrazili vyzkoušet rovnou to nejostřejší, které je v…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…