Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Ford Sierra RS Cosworth: Čistokrevný závoďák

Svezení

26.08.2015

V soutěžích historických vozidel najdete auta v různých stavech, upravených dle různých vzorů. Ovšem jsou taková, která ze startovního pole vyčnívají a už první seznámení s nimi vám vezme dech. Sierra z Litvínova je jedním z nich.

Jirka Káňa se ve světě rallye pohybuje již nějaký čas. Vyzkoušel místo spolujezdce, ale nyní konečně sedí za volantem, kde mu to prostě sluší nějak víc. A co je ještě lepší – zve mě k usednutí!  Okolní ticho rozrazí hukot 105 decibelů z postranního výfuku a mně se ježí chlupy. „S restriktorem 38 mm máme výkon cca 280 koní při hmotnosti 1225 kg,“ popisuje téměř křikem, neboť řev motoru dávno sebral šanci na klidnou konverzaci. Jen pokývám hlavou a těším se na akci. Auto už je zahřáté, před námi serpentiny testovací trati. Silnice je volná, Jirka řadí doleva k sobě a pak to začíná...

Hukot motoru není nic proti tomu, co předvádí převodovka. Mechanické vytí v mžiku zaplňuje celý vůz, motor letí k omezovači, Jirka řadí. Zrychlení mě boří do sedačky, stromy kolem se rozmazávají v jedno velké barevné divadlo. Sierra drtivě zrychluje na každou rychlost, pak se blíží vracák a na řadu přichází masivní síla brzd. Jirka naučeným pohybem bere za hydraulickou ruční brzdu, zadní část vozu vybočuje a pak přichází plný stisk pedálu plynu k podlaze. Zatáčka je pokořena efektním smykem, po kterém zůstává pouze obláček kouře, čáry na asfaltu a ozvěna toho překrásného zvuku... A pak se to opakuje, sierra obratně zdolává zatáčky, místy předvádí baletku ve vrcholné formě, místy popírá fyziku.

„V lednu 2012 jsem z Rakouska přivezl sériový Ford Sierra RS Cosworth z roku 1987. A pak jsme se do toho pustili,“ popisuje Jirka nedávnou historii. Stavba probíhala v letech 2012 až 2013 v litvínovském AP Motorsportu pod vedením zkušeného Václava Arazima , Zdeňka Pipoty a Honzy Mikšátka. Karoserie byla ve výborném stavu, bez koroze či známek poškození – ideální kousek pro stavbu závoďáku. Pro účely rallye bylo nutné vyměnit plato střechy, v původní karoserii bylo totiž namontováno elektrické střešní okno. Po odstrojení karoserie putovala do Mladé Boleslavi, kde bylo provedeno stále populárnější otryskání vodním paprskem. Základem byly práce na vyztužení karoserie, úpravě držáků motoru, převodovky, diferenciálu a dalších drobností, které jsou u speciálu skupiny A zcela odlišné od sériového vozu. Následně byl vznikající závoďák odvezen do firmy VND Autosport k Václavu Najmanovi, který vytvořil a do auta montoval ochranný rám podle homologace.

 V mezičase se repasovalo vše potřebné a samozřejmě se sháněly díly: zejména z Británie a Itálie. Za kompletní repasí motoru, což je malé umělecké dílo, stojí Ivan Matoušek. Turbo i diferenciál dorazily z Británie, ovšem sehnat původní převodovku byl velký problém, jehož řešení vyžadovalo neustálý zápal, spoustu energie a čtyři měsíce času, než dorazila do Česka. I zde byla nutná repase, kterou provedla firma Kalmar Motorsport. Strmé, závodní řízení – a další problém. Vyřešila ho až italská firma, která jako jediná v Evropě dokázala tuto předělávku provést z originálního kusu (závodní má 2,2 otáčky). 

A pak podvozek: zde nastoupil Roman Kalvoda, člověk s mnohaletou zkušeností, který odvádí špičkovou práci a vyrobil části ramen pro obě nápravy. Zadní ramena byla ještě větším oříškem: původní magneziová jsou nesehnatelná, i proto se musela nakonec vymontovat ze sierry Jirky Navrátila. Následně firma 3E Praha Engineering provedla jejich naskenování, což bylo velmi náročné na přesnost a zdlouhavé. Z elektronických dat poté vytvořil ramena Ondřej Veselý, který má nástrojárnu a CNC stroj a jako jediný řekl, že to udělá.

 Tím stavba zdaleka nekončila: výroba či shánění každé součástky by vydaly na samostatnou kapitolu. Zmiňme proto jen to důležitější: výroba výfuku, poloos, předních těhlic, kardanu se středovým ložiskem, světelné rampy, shánění brzd podle homologace, nákres a výroba nádrže na benzin, která přesně pasuje do otvoru po rezervním kole, dobové umístění pro napouštění benzinu (závodní vůz má hrdlo na opačné straně než sériový), koupě a zabudování systému ONI, vymýšlení a výroba chladiče pro diferenciál, výroba dobové ruční brzdy a asi dalších 50 drobností...

Poslední fází bylo strojení a kompletování celého závodního vozu: všechny nashromážděné součástky čekaly na montáž, která byla zahájena ihned po příjezdu auta z lakovny a trvala téměř pět měsíců.

Pro Jirku byla stavba vozu nesmírně náročná a zdlouhavá. Téměř rok nedělal nic jiného, než jezdil sem a tam, telefonoval, vyřizoval, psal maily po celém světě, žádal lidi o pomoc a radu. Na konci zdánlivě nekonečného příběhu stojí neuvěřitelný, nádherný rallyeový skvost, z něhož v každém ohledu čiší preciznost a řemeslné umění, které mu až vdechuje život. „Auto má pro mě obrovskou cenu. Je to vlastně takové nově narozené dítě. Auto je tak krásné, že je možná spíše určeno na výstavy než na závody. Jenže závodní auto se stane závodním až tehdy, když má nějakou závodní minulost,“ dodává usmívající se Jirka. A tak začal jezdit a sbírat poháry za výsledky. V sezoně 2013 s ni Jirka získal titul vicemistra v rallye historických vozidel v ČR. Po osobní zkušenosti s tímto úžasným autem jen dodám, že každý fanoušek rallye by měl někdy úžasnou bíločervenou sierru vidět (a slyšet) naživo. Popsat ladnost, ale zároveň i dravost jejího projevu totiž nedokážu ani zdaleka.

Ford Sierra RS Cosworth sk. A (1987): Technická data

MOTOR
Kapalinou chlazený řadový zážehový čtyřválec 2× OHC, umístěný podélně nad přední nápravou, přeplňování pomocí výfukového turbodmychadla Garrett, litinový blok motoru, hliníková hlava. Výkon s restr. 38 mm 280 koní při 5500/min, bez restr. 330 koní. 

PŘENOS SÍLY
Pětistupňová manuální převodovka Getrag s dlouhou přírubou Group A. Suchá, jednokotoučová spojka, průměr 240 mm, ovládaná lankem. Zadní pohon.

KAROSERIE/PODVOZEK
Celokovová, samonosná, uzavřená, s vnitřním ochranným rámem. Přední zavěšení McPherson, vinuté pružiny, nastavitelný stabilizátor. Zadní zavěšení vlečnými rameny, vinuté pružiny, nastavitelný stabilizátor.

ROZMĚRY/HMOTNOST
Rozvor 2620 mm, rozchod vpř./vzadu 1706/1746 mm, D × Š × V 4650 × 2040 × 1100 mm. Hmotnost 1225 kg.

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
Zrychlení z 0 na 100 km/h se neuvádí, nejvyšší rychlost 165-195 km/h dle převodů, průměrná spotřeba 30-50 l / 100 km.

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ
Tento model byl ve výrobě v letech 1987–1989. Konkrétní vůz je postaven jako stavba v r. 2012 od základu s využitím sériového modelu Ford Sierra RS Cosworth.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Superbiky jsou odnepaměti považovány za výkladní skříň technických schopností výrobců motocyklů.…

Labe aréna v Račicích žije dál taky triatlonem. Rekonstrukci areálu si po evropských veslařích a před…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…