Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Honda Accord: Čtyřoký dědeček


12.08.2015

Česká komunita hondařů patří mezi nejzavilejší příznivce svojí vyvolené značky. První generaci accordu ale dnes na silnicích potkáme už jen zřídka.

Když trochu zapátráme v paměti, zjistíme, že Honda byla v našich končinách ještě na sklonku socialismu vnímána především jako motocyklová značka, jejíž automobilové počiny se smrštily na malý civic doktora Blažeje z Nemocnice na kraji města. Postupem času motorističtí fandové samozřejmě rychle prohlédli, jejich zájem se však trochu ukvapeně omezil hlavně na legendární céeriksa, integry nebo civicy VTi z 90. let. O dávnější historii koneckonců nejeví moc zájmu ani mateřská firma, což je velká škoda, zejména když si se zalíbením prohlížím nadčasové linky klasika, kterého vám chceme dnes představit.

Synonymum kvality

Jméno Accord je po generace synonymem vynikajícího (a v Evropě bohužel už končícího) všestranného sedanu, první model toho jména ale vypadal docela jinak – měl trojici dveří, skromnou jednašestkou pod kapotou a čtyři dravé oči. Ještě o něco úsporněji popsal Minor manželce na dálku právě zakoupený accord v roce 1995: „Nevěděl jsem, k čemu auto přirovnat a vylezlo ze mě víceméně jen to, že je to honda, třídveřák, modrá a má vzadu stěrač.“ Žena mohla těžko něco namítat.

To byl první Minorův accord, ten, který vidíte na snímcích, pochází z roku 1978 a většinu svého života strávil ve Francii a Nizozemsku, odkud jej hrdý majitel přivezl do vlasti před pár lety. Accord měl v tu chvíli najeto necelých 73 000 kilometrů. Auto bylo při koupi po technické stránce ve velmi dobrém stavu, jen v zadním dílu výfuku byla díra, kterou však majitelův švagr snadno zavařil. V chladiči byly rezavé patoky a nefungoval termostat, který Minor vzápětí vyměnil. To je ze ale ze závad asi tak všechno. Accord první generace, známý jako řada SJ, přinesl Hondě ohromný úspěch v USA. Pohon obstarává osmiventilová šestnáctistovka, která se v devítimetrákovém autě má čile k životu. Kostky s ní auto netrhá, ale brzdou provozu rozhodně není.

Seznam kapitol

Hbitá mechanika

Sytý zvuk sílí s otáčkami a nad čtyři tisíce už je zrychlení naprosto přesvědčivé. Právě denní použitelnosti si na svém SJ majitel velice cení. Na přední osu přenáší sílu motoru pětirychlostní převodovka, jejíž řazení je bezproblémové i po letech. Koneckonců, pět stupňů bylo mezi běžnými evropskými auty v 70. letech velmi řídkým jevem. Jízda sice postrádá pocit bytelnosti, známý z dnešních accordů, zato se s čtyřmetrovým hatchbackem všude snadno vejdete.

Originální 13“ plecháče vypadají trochu titěrně, auto je s nimi ale překvapivě pohodlné i jisté v zatáčkách. Minorova bílá hondička má zvenku tu správnou patinu a jedinými neoriginálními prvky zde jsou citlivě vybrané mlhovky s chromovými rámečky na obou koncích vozu. Velmi účinná jsou ale i na dnešní dobu dálková světla, zíráme i na velkoplošné koncové lampy.

Seznam kapitol

Uvnitř jako v pokojíčku

 Stále mě nepřestává fascinovat technologický náskok, jaký měli Japonci oproti zbytku světa v 70. a 80. letech. Zřetelně se to projevuje v interiéru accordu, který je ve své přirozené technokracii stále báječně funkční a nadčasový. Filigránské přístroje v kapličce, čtyřramenný volant nebo ovladače topení působí zcela soudobě. Do dnešních dnů přežilo i ovládání světel otočným prstencem na páčce od blinkrů. Snadné je také nalezení polohy za volantem, vše je hezky po ruce a výhled ven je přímo vynikající. Útulná kabina má prostě ojedinělou atmosféru, kterou není úplně snadné přesnést na papír. Trochu uvězněno v čase zůstalo jen rádio, jehož jeden reproduktor příliš nevyhovovuje Minorovu náročnému uchu. To je ale snad jediná chybka z hlediska každodenního používání. Čtyřoký hatch totiž jinak budí úsměv nejen na tváři svého majitele, ale takřka u všech účastníků silničního provozu.

Seznam kapitol

Honda Accord (1978): technické údaje

MOTOR
Čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec, uložený napříč před přední nápravou, blok motoru z šedé litiny, hlava z hliníku, výměnné vložky válců, pětkrát uložená kliková hřídel, vačková hřídel v hlavě poháněný řemenem.

PŘENOS SÍLY
Plně synchronizovaná pětistupňová manuální převodovka umístěná před přední nápravou, schéma řazení H.

KAROSERIE/PODVOZEK
Samonosná ocelová karoserie typu hatchback s trojicí dveří.

ROZMĚRY/HMOTNOSTI
Rozvor 2380 mm, D × Š × V 4125 × 1620 × 1340 mm, pohotovostní hmotnost 905 kg

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
0 až 100 km/h za 13 s, nejvyšší rychlost 162 km/h, kombinovaná spotřeba 8,8 l/100 km

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ

Honda Accord první generace vznikala v letech 1976–1981 v továrně v japonské Sajamě.

>>> KOMPLETNÍ JÍZDNÍ DOJMY ČTĚTE V ČASOPISE AMS-CLASSIC <<<

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře