Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Bentley Mulsanne Turbo: Šlechtic


03.07.2015

Co nabízí přes 30 let starý bentley? Hranatá karoserie sice nepůsobí tak vznešeně jako starší, kulaté modely, ovšem svou modrou krev v sobě mulsanne nese. 

Martin Kot je předseda Rolls-Royce & Bentley Clubu a v jeho garáži najdete slušnou sestavu klasických aut, povětšinou britské výroby. Je nadšencem, který si umí užívat onu pověstnou noblesu, jež se vynořuje v mysli už při vyslovení jmen zmiňovaných automobilek. O tom jsme se ostatně přesvědčili už při prvním potřesení rukou.
Auto, které vám z jeho sbírky představujeme, mě hodně lákalo už delší dobu, vlastně od okamžiku, kdy jsem jedno předjížděl na německé dálnici. S obdivem jsem nahlížel do prosvětleného interiéru luxusního sedanu, který zcela sebevědomě plul krajinou. Posádku tvořili dva lidé, možná otec se synem, přičemž starší muž seděl samozřejmě vzadu, zatímco mladší plnil s mírným úsměvem na tváři funkci šoféra. V šedivé automobilové současnosti mi připadali jako zjevení

Závodní kořeny

Co je Bentley Mulsanne vlastně zač? Ke konci 70. let už vývojářům z automobilky konečně došlo, že jejich dlouho prodávaný, tvarově velmi tradicionalistický Bentley série T vychází z módy. Nástupce byl už připraven, a ačkoliv využíval základní designové prvky svých předchůdců (tedy Bentley T a Rolls-Royce Silver Shadow), osmiválec 6,75 l a třístupňovou automatiku od GM, šlo o úplně nový model. V roce 1980 se velké sedany představily jako Rolls-Royce Silver Spirit a Bentley Mulsanne. Technicky jsou auta identická a ani zvenku nenajdete příliš odlišností. Bentley pojmenoval svůj vůz Mulsanne, čímž vzdalo hold části své nejstarší historie. Vzpomnělo si na pět vítězství ve 24hodinovce v Le Mans v letech 1924 až 1930, konkrétně na tu část okruhu La Sarthe, kde se jezdí nejrychleji: předlouhou rovinku Mulsanne. Ačkoliv už první modely zaujaly dostatečnou dynamikou, mnozí měli zřejmě pocit, že potřebují víc (ono rozhýbat 2,2 tuny přece není jen tak).

Seznam kapitol

Objem ničím nenahradíš

Prosby byly vyslyšeny, po dvou letech od uvedení modelu Mulsanne se v Ženevě ukázal ostřejší model – Turbo. Šlo v podstatě o standardní mulsanne, s celým jeho plavným podvozkem a těžkou karoserií, které ale dostalo ohromné turbo Garrett. Výkon se zvýšil asi o 50 %, přičemž údaje o maximální hodnotě se rozcházejí. Samotná automobilka přesný výkon ani neuváděla. Pohybuje se ale kolem 300 koní, přičemž masivní točivý moment překonává hodnotu 500 Nm. V podstatě to není ani moc důležité, hlavní je, že ingotí osmiválec  neměl s implementací turba absolutně žádný problém.

Seznam kapitol

Vzácný exemplář

Jak se k autu, kterých bylo vyrobeno pouze necelých 500 kusů, člověk vlastně dostane? Je to celkem snadné, stačí sledovat inzeráty a aukce, což většina z nás dělá možná častěji, než by měla. Martin objevil vínový bentley na jedné britské aukci, a i když neměl vyloženě touhu auto koupit, majitele kontaktoval. Ukázalo se, že auto nejezdí, že prý mělo zřejmě prasklé těsnění pod hlavou. Po několika mailech došlo i na nabídku ceny, za kterou byl Martin auto ochotný koupit. V českém servisu se zjistilo, že jedinou závadou, která bránila provozu vozidla, byl prasklý chladič – a to rozhodně není zádrhel, který by bránil znovuuvedení do provozu. Po opravě se čekalo, co se bude dít dál, a jelikož se ani po zkušebních jízdách neukázal další problém, auto se mohlo přihlásit na zelená čísla.

 

Seznam kapitol

Jako v bavlnce

Cvičně si otevírám dveře u spolujezdce, zvyklý na řízení vlevo, ale pak zase auto obíhám a nasedám tam, kam v Anglii, Austrálii, Japonsku a dalších zemích usedají řidiči. Interiér na mě dýchá – jemnou kůží, vlnou, dřevem a možná i zbytky parfémů náročných dam, které si v něm rozmařile zapalovaly cigaretu a dívaly se na svět kolem s lehkou nadřazeností, jež působila možná spíše aristokraticky než povýšeně.
Osmiválec startuje s hrubším zařváním, ale ihned se uklidňuje a na volnoběh téměř není slyšet. Běží tak sametově, že ani rozjezd neruší posádku žádnými vibracemi nebo hlukem. Silnice se otevírá, a proto na Martinovu pobídku reaguji sešlápnutím pravé nohy k podlaze. I když tohle auto není pro rychlost a dravost, prostě nemohu odolat, zejména při vzpomínce na to obrovské turbo. Akcelerace je lineární, ale víc než důrazná. Ohromný koráb s nemalou hmotností rozráží vzduch se samozřejmostí, jakou očekáváte, ale dokud ji nezažijete, tak jí nevěříte. Brzdy jsou také účinné, auto boří příď k asfaltu a poslušně zpomaluje. A podvozek? Komfortní odpružení plavnými pohyby přenáší karoserii přes nerovnosti, trochu odtažitě, bez zbytečné snahy vám neustále dávat najevo, kolik toho musí udělat, abyste se cítili pohodlně. Obklopeni luxusem. Po několika kilometrech je jasné, že z hlediska dynamiky, brzd a celkového pohodlí je Bentley Mulsanne Turbo výjimečné auto. Nad slunce jasnější je ale také fakt, že podvozek pohonnému ústrojí trochu nestačí. I proto byla v roce 1985 (opět v Ženevě) představena verze Turbo R, u které se na tento aspekt zaměřili. 

Seznam kapitol

Bentley Mulsanne Turbo (1984): technické údaje

MOTOR
Vidlicový benzinový osmiválec V8, úhel sevření válců 90°, chlazený vodou, hliníkové hlavy, přeplňování pomocí výfukového turbodmychadla Garrett AiResearch TO4.

PŘENOS SÍLY                                                                                                         Třístupňová automatická převodovka GM Hydramatic THM-400 uložená podélně za motorem.

KAROSERIE/PODVOZEK
Samonosná ocelová čtyřdveřová tříprostorová karoserie. Vpředu nezávislé zavěšení, dvojité lichoběžníky, stabilizátor, vinuté pružiny. Vzadu nezávislé, vlečená ramena, vinuté pružiny.

ROZMĚRY/HMOTNOSTI
Rozvor 3060 mm, D × Š × V 5310 × 1890 × 1490 mm, pohotovostní hmotnost 2245 kg

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
0 až 100 km/h za 7,0 s, nejvyšší rychlost 215 km/h, kombinovaná spotřeba 18,3 l/100 km

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ                                                                                          V letech 1980 až 1987 vzniklo 482 modelů Mulsanne (+ 49 prodloužených) a 498 modelů Mulsanne Turbo (+ 18 prodloužených).

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře