Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Peugeot 405 T16: trochu připepřit


25.06.2015

Peugeot 405 si určitě z našich silnic pamatujete velmi dobře – ještě nedávno zde jezdily tisíce francouzských sedanů a také kombíků. Postupem času ale většinou umřely někde v zapomnění poté, co odsloužily statisíce kilometrů. Ale T16? To je jiná káva.

Peugeot 405 se dostal na scénu v roce 1987. Ve výrobním programu se zařadil mezi dosavadní modely 305 a 505, které částečně nahradil, neboť neměl přímého předchůdce. Jeho tvary pocházely od Pininfarinova studia a dobové reklamy lákaly na neuvěřitelný talent a všestrannost. V roce 1988 se stal s dosud nejvyšším počtem hlasů evropským autem roku, což určitě přispělo k jeho oblibě v následujících letech (byl dokonce posledním peugeotem oficiálně prodávaným v USA). Jeho montáž probíhala nejen v tradičním závodě ve francouzském Sochaux anebo také v britském Rytonu, ale i Zimbabwe, Egyptě, Íránu (s pohonem zadních kol), Argentině a Polsku. V roce 1993 byl proveden lehký facelift, sedan se vyráběl další dva roky, kombi až do roku 1997. Celkem přistálo na světových silnicích přes 2,5 milionu aut! 

 

Sportovní kořeny

Je třeba zmínit, že 405 se dočkala určitých zdarů v motorsportu – brutální verze 405 Turbo 16 GR excelovala v sezonách 1988 až 1990 zejména v rukách Ariho Vatanena, který také peugeot proslavil filmem Climb Dance od Jeana Louise Moureyeho o novém rekordu v závodu do vrchu na Pikes Peak. Ten zvuk mám zažraný pod kůži... Ale závodní auto mělo samozřejmě s výchozím modelem pramálo společného. Naštěstí však vznikaly i zajímavé silniční varianty!

Seznam kapitol

První pokusy

První sportovní verzí byla 405 Mi16, jež se objevila už v roce 1988, rok po odstartování samotné produkce. Peugeot chtěl nějak zareagovat na Renault 21 Turbo či Citroën BX Gti 16S a zároveň obšťastnit tatíky od rodin, kteří zůstali hráči a zatoužili by po ostrém sedanu s decentní imagí, co pohodlně odveze rodinu ke tchyni a při zpáteční cestě potěší potlačované ego svým výkonem. Nová Mi16 na první pohled nevypadala úplně dravě, spíš konzervativně, spoiler v předním nárazníku byl snad jen doplňkem. V interiéru našly místo sportovní sedadla a elektrická výbava, a to bylo asi tak všechno (prostě lépe vybavené GT střední třídy té doby). Ovšem zajímavý byl upravený čtyřválec 1905 cm3 s rozvodem 2x OHC a 16 ventily. Jeho výkon se lišil podle trhu, ale dosahoval od 147 do 158 koní, což už bylo celkem přitažlivé. A navíc – sedan dosahující rychlosti 220 km/h byl nabízen i se stálým pohonem všech kol (verze Mi16 x4 jezdila 215 km/h).

Každopádně v letech 1992 až 1994 se do Mi16 začal montovat objemnější motor (1998 cm3), který ale kvůli katalyzátoru přišel o pět koní výkonu, a navíc se přestala dělat čtyřkolka. Auto ztratilo svůj rozhněvaný charakter a přitom s přibývající výbavou tloustlo. To je cesta do pekel. Lidem v Peugeotu to došlo, a tak přišla bomba, alespoň ve své době: do 405 namontovali turbo a spojili ho se stálým pohonem všech kol! Výkon 200 koní se dal krátkodobě zvýšit až na 230 koní díky 45vteřinovému overboostu. S takovou výbavou už si Peugeot brousil zuby například na Sierru RS Cosworth, Opel Vectra Turbo 4x4 či Alfu Romeo 155 QV.

Seznam kapitol

Za volantem

Když jsem měl možnost usednout za volant, moc jsem se těšil. Už po prvních kilometrech bylo zřejmé, že tohle auto opravdu cílí na zmíněné sedany, nikoliv například Lancii Delta Integrale. Podvozek byl stále velmi houpavý, komfortní, vnitřní výbava příliš luxusní, a dynamika? Trochu o oficiálních číslech pochybuji. Řekl bych, že takové drama to zase nebylo. Dlouhé čekání na to, až dvoulitr vystoupí do otáček, potom citelný a určitě příjemný zátah turba doprovázený jemným pískáním a vzrůstajícím rachotem solidního motoru a pak přeřadit. Řazení tohoto typu s nejasnými drahami a dlouhými přechody bylo dlouhou dobu koloritem značky. Jinak to byl ale určitě nevšední řidičský zážitek s autem, které jinak znám jen jako služebníka. Lhal bych, kdybych tvrdil, že se mi nelíbil skvělý odpich a chuť vyrážet dopředu. Na celkové poznání auta bych ale potřeboval víc času... Krátká projížďka sice relativně rychle skončila, ale já na elegantní bílý sedan letící divoce za doprovodu hrubého mechanického zvuku občas vzpomenu. Je to přitažlivý kus historie, navíc tato konkrétní verze je z celého portfolia 405 v podstatě nejzajímavější. Samozřejmě vyjma závoďáku...

 

Seznam kapitol

Peugeot 405 T16 (1993): technické údaje

MOTOR
Řadový vodou chlazený benzinový čtyřválec uložený vpředu napříč, hlava motoru z lehkých slitin, blok z litiny, čtyři ventily na válec, dvě vačkové hřídele (2x OHC), přeplňování turbodmychadlem Garrett VAT 25 (tlak 1,1 baru, při overboostu 1,3 baru), zdvihový objem 1998 cm3, výkon 200 koní při 5000/min, točivý moment 294 Nm při 2600/min (323 Nm s funkcí overboost)

PŘENOS SÍLY
Pětistupňová manuální převodovka,  stálý pohon všech kol s viskózní spojkou a zadním šnekovým diferenciálem Torsen. spojka jednokotoučová, suchá, hydraulicky ovládaná.

KAROSERIE/PODVOZEK
Samonosná ocelová čtyřdveřová karoserie typu sedan. Přední zavěšení nezávislé, pseudo McPherson, trojúhelníková ramena, stabilizátor, vinuté pružiny. Zadní hydropneumatické, vlečená ramena, torzní tyče, stabilizátor.

ROZMĚRY/HMOTNOSTI
Rozvor 2669 mm, D × Š × V 4408 × 1714 × 1390 mm, pohotovostní hmotnost 1340 kg

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
0 až 100 km/h za 7,1 s, nejvyšší rychlost 235 km/h, kombinovaná spotřeba 9,5 l/100 km

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ

Model T16 byl představen v prosinci 1992 a vyráběl se do roku 1995. Celkem vzniklo zřejmě něco přes 1000 kusů. Modelu 405 bylo vyrobeno 2,5 milionu.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře