Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Matra-Simca Rancho: Chata na kolech


05.06.2015

Esúvéčka dnes pozvolna vytlačují tradiční kategorie. Po bezmála čtyřech desetiletích si už málokdo vzpomene na podivuhodnou francouzskou škatuli, která tohle šílenství začala.

Slavné jméno Simca se v 70. letech ocitlo v roli pouhé obchodní značky impéria jménem Chrysler France. Koncem 60. let se společnost spojila s neméně proslulou továrnou MATRA (Mécanique Aviation et TRAction), která se do té doby angažovala hlavně ve vesmírném výzkumu a výrobě letadel, ale byla také známa svými vozy Matra Djet a Matra 530. Výsledkem této spolupráce byl vznik originálních třímístných kupátek Bagheera a Murena, ale také výrobku, který se v roce 1977 vymykal všem dosavadním zvyklostem – na autosalonu v Paříži byl představen první automobil nového druhu na světě, jménem Rancho. Už při samotné premiéře vzbudil vlnu obdivu, ale i trochu zdrženlivosti, vždyť to byl první terénní automobil s pohonem jen předních kol. Sama Matra-Simca Rancho se prezentovala jako vůz pro cesty i necesty. I reklamní kampaň byla zaměřena na city vyznavačů jízdy automobilem ve volné přírodě. Pro skutečně těžký terén se ovšem rancho nehodilo kvůli svému pohonu pouze předních kol. Rancho je španělské označení chatky a má představovat obytný prostor na kolech. Jeho použití je skutečně všestranné: můžete s ním nejen kempovat v přírodě a přespat uvnitř aniž abyste museli vykládat věci, ale i odvézt děti do školy, potom zajet vyzvednout opravený starožitný prádelník a ještě se cestou můžete stavit pro objemný víkendový nákup.


Recept je i dnes od pohledu působivý: přední část nápadně připomíná kořeny v klasické Simce 1100, je však citlivě přetvořena výraznými kruhovými mlhovkami, hrazdou a mohutným plastovým nárazníkem. Zadní „bouda“ je na rozdíl od předních partií vyrobena z plastů a i dnes působí její ztvárnění nanejvýš nadčasovým dojmem. Spodní část zadních dveří je z vnitřní strany kovová, zvenku plastová a horní prosklená, opatřená stěračem okna a elektrickým vyhříváním. Obě části lze vyklápět samostatně, spodní do vodorovné polohy se zatížením do 150 kg, horní drží pomocí teleskopických tlumičů. Motor poskytl typ Simca 1308 GT, pro použití v „terénním“ voze byl modifikován. Byl mu odebrán jeden dvojitý karburátor Weber 36, snížení výkonu o 3 kW vykompenzovala příznivější křivka průběhu točivého momentu. Tento motor byl také určen pro inovovaný typ Matra-Simca Bagheera X v úpravě s 66 kW a kromě jiných předností se vyznačuje i poměrně dlouhou životností. Pozdější verze Grand Raid byla nabízena i s uzávěrkou diferenciálu. Od roku 1977 se tento vůz prodával pod označením Matra-Simca Rancho, ale již v roce 1979 byl podobně jako ostatní modely postižen prodejem společnosti Chrysler France koncernu PSA a nesl označení Talbot Matra Rancho.

Dnes jsme tu však kvůli modrému ranchu, které Pavel dovezl přímo z Francie před čtyřmi lety, zhruba dva roky s ním jezdil a dva roky ho celé renovoval. Je nám vždy velkým potěšením vidět na vlastní oči výsledky citlivé renovátorské práce a Pavlovo rancho je v tomto směru minimálně po optické stránce naprostým skvostem jak vně, tak uvnitř. Startujeme a vyrážíme na zkušební jízdu. Studené deštivé zrovna neláká k projížďce, ale rancho se v nečase cítí naprosto přirozeně a mimoděk potvrzuje svůj outdoorový charakter. Jednoduchá přední část kabiny nabízí pohodlné sezení, to pravé dobové sci-fi ale začíná až za předními sedadly. Nesmírně vzdušná „boudička“ s kostkovanou lavicí je bohatě prosvětlena bočními okny. Lavici lze navíc snadno sklopit pouhým zatažením za táhla ukrytá v bočním čalounění kufru, vše ostatní vykoná sklápěcí mechanismus sám, načež vzadu vznikne rozměrná ložná plocha. Ve volitelné výbavě bylo také robustnější skládací plato, které dokáže tuto plochu ještě zdvojnásobit vytvořením dalšího patra, na které lze i ulehnout ve dvou osobách.

Letitý čtyřválec přílišným elánem neoplývá, ale jeho 80 koní při 1100kg na pohodové kolíbání krajinou bohatě stačí – podvozek i sedadla jsou francouzsky měkké. Jinak jsou jízdní vlastnosti plně poplatné době svého vzniku, a z dnešního pohledu tedy poněkud vláčnější. Starosvětská atmosféra přední části jednoduchého kokpitu nás zcela pohlcuje, zábavný je zejména kontrast její relativní stísněnosti s moderně řešenou zadní částí, která je díky bohatému prosklení nesmírně vzdušná i skutečně prostorná. Pouze přístup k měkkému gaučíku přes přední sedačky je poněkud krkolomnější. Topení funguje překvapivě rychle a my můžeme zpoza lehce opocených oken s radostí kynout kolemjedoucím řidičům, udiveným setkáním s autem, které už přece jednou někde viděli... Původní není pouze převodovka. V Ranchu je nyní pětikvalt, který zlepšuje zvukový komfort i spotřebu při delších přesunech, což byla poměrně běžná dobová úprava, nevyžadující žádné zásahy do konstrukce.

Rancho ve své době skutečně předběhlo dobu a relevantní konkurence prostě neexistovala. Svým způsobem šlo také o předvoj neméně pokrokového Renaultu Espace, jehož projekt původně vznikl v Matře, ale poté co o něj koncern PSA neprojevil zájem, jej získal právě Renault. O to větší škoda je, že drtivá většina vozů podlehla či podléhá hnědému moru. V současnosti je Rancho velmi ojedinělý model nejen u nás, ale i v Německu nebo Francii, kde se prodávaly nejvíce. Největší okruh fandů se vyskytuje v zemích Beneluxu, najít zdravé originální rancho na prodej už je ale naprostá rarita všude. Ještě před pár lety šlo zachovalé rancho koupit za 3000 Euro, dnes ale za podobnou částku seženete tak maximálně základ pro rozsáhlou renovaci.

Nahoru

Komentáře