Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Lotus Esprit S2 JPS: Diamonds are forever


03.05.2015

Ne, ne, nespletl jsem si název! Bondovky Spy who loved me (Špion, který mne miloval) a For Your eyes only (Jen pro Tvé oči), ve kterých si zahrál Lotus Esprit po boku Rogera Moora, jsou nezaměnitelné a pochopitelně patří k mým nejoblíbenějším... 

Lotus Esprit v rukou agenta 007 byl prostě fantastický, aby taky ne, po celou dobu natáčení jej údajně pilotoval vývojový inženýr Lotusu Roger Becker! Colin Chapman (majitel a zakladatel Lotusu) dokonce prohlásil, že těch třicet tisíc liber, které v roce 1976 investoval do přestavby sériového espritu pro filmové účely, bylo možná jeho nejlepší životní investicí! První návrh futuristického lotusu označeného M70 byl představen na turínské motorshow již v roce 1972. Podnětem k jeho vzniku bylo údajně náhodné setkání Colina Chapmana a Giorgetta Giugiara (šéfa studia Ital Design) na ženevském autosalonu v roce 1972. Esprit byl zamýšlen jako přímý nástupce Lotusu Europa, na jehož upraveném šasi byl postaven i první prototyp. Výsledek Giugiarovy práce Chapmana doslova nadchl, okamžitě se rozhodl jej prosadit do sériové výroby!

Původně měl nést název Kiwi, ale kvůli dodržení tradice Lotusu byl zvolen název začínající na „E“. Prototyp vyvolal vlnu nadšení nejen mezi skalními fanoušky a okamžitě se zařadil do prestižní kategorie superaut! Přesto automobilce trvalo další čtyři nekonečné roky, než uvedla na trh první sériovou verzi (Lotus Esprit S1). Stejně jako u všech ostatních lotusů vyráběných po roce 1975 byla při výrobě karoserie využita Lotusem patentovaná technologie VARI (vakuové vstřikování pryskyřice), díky které má celá karoserie větší pevnost a je celkově odolnější vůči pnutí. Druhá generace (S2), kterou vidíte na fotografiích, byla veřejnosti představena v roce 1978. Karosářské úpravy zahrnovaly nová zadní světla, integrovaný přední spoiler zajišťující lepší přívod vzduchu k chladiči, litá kola Wolfrace byla nahrazena zcela novými čtrnáctipalcovými koly Speedline navrženými speciálně pro Lotus a za zadními bočními okénky přibyly kapsy zajišťující lepší přívod čerstvého vzduchu k motoru. V interiéru se objevily nové přepínače a budíky Smith.

Výrazně klínovitý tvar karoserie ze skelných vláken vyvolává u nezasvěcených mylnou představu o tom, že se v jejích útrobách musí skrývat „pořádný motor“. Když následně spatří za sklem zadního okna místo očekávaného V12 jen skromný řadový čtyřválec o objemu dvou litrů, bývá v jejich tvářích občas patrné i zklamání. To tu ale není namístě, alfou a omegou všeho je u Lotusu hmotnost! Filozofie Colina Chapmana byla jednoduchá, „když zvětšíte výkon, jste rychlejší na rovinkách, když ale uberete na hmotnosti, jste rázem rychlejší všude!“ Díky relativně nízké hmotnosti (898 kg), nízkému koeficientu odporu vzduchu a grandióznímu lotusímu podvozku si s espritem na klikatých silničkách užijete pořádnou porci zábavy! Nemusíte se obávat ani zákeřnějších zatáček, esprit se vám nechystá nakopat zadek při první drobné chybě, ba naopak – přiměje vás těšit se na další a další zatáčky libovolného úhlu a poloměru, neustále vás vybízí k rychlejším průjezdům. Dokonce jsem se přistihl, že mne to při běžné jízdě láká do zatáček zrychlovat. Tohle auto se nechová jako „pravý supersport“, v mých očích je to spíše za „supersport“ převlečená motokára - tedy ideální kombinace pro ty, kdo si jízdu chtějí opravdu užít...

Sto šedesát koňských sil vám umožní zrychlit z nuly na sto za šest a půl vteřiny a v kombinaci s dobře odstupňovanou pětirychlostní převodovkou dosáhnout hranice 220 km/h. To na klikatých okreskách, kde se vozu díky skvělému rozložení hmotnosti líbí nejvíce, myslím úplně stačí! Celkový zážitek z jízdy umocňuje velmi přesné řízení bez posilovače, dobré brzdy a zvukový doprovod motoru, který jde ochotně do otáček a ostře burácí přímo za vaší hlavou.

Nahoru

Komentáře