Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Pohled nadšence: Škoda 110 R, české Porsche s velkým srdcem

Svezení

29.03.2015

Škoda 110 R, neboli „erko“, to je legenda mezi legendami českého automobilového průmyslu. Přinášíme vám pohled veteránského nadšence, který za jejím volantem strávil přes 300 kilometrů.

Jakákoli stará škodovka mi zřejmě už navždycky bude připomínat kilometry za volantem dědovy Škody 105 L, ve které jsem se odmalička vozil a s čerstvým řidičákem ji pak dlouho i řídil.

Erko samozřejmě patří do hlubší historie, základní ingredience zážitku s československou automobilovou technikou však zůstávají.

Poslechová diagnostika

Jistě nebudu sám, když ze všech těch typických a pro každého veteránistu důvěrně známých charakteristik automobilů české provenience vyzdvihnu zvuk motoru. Za zadní nápravou uložené OHV čtyřválce s krátký výfukem a jednoduchým tlumičem mají snad pro všechny Čechy (a Slováky) neopakovatelné charisma.

Radostné odfrkávání na volnoběh, hluboké bručení v zátěži a cinkot ve vysokých otáčkách (erko točí až k pěti tisícům) jsou zkrátka nezaměnitelně okouzlující. Jde o tak známý zvuk, že s trochou nadsázky lze pouhým uchem diagnostikovat závady…

Seznam kapitol

Škoda 110 R: Kupé pro celou rodinu

Společné kilometry jsme absolvovali v rámci veteránské rallye South Bohemia Classic 2014. Na start rallye, který se odehrával v Českém Krumlově, jsme jeli z Prahy po vlastní ose ve složení 2+2: Pavel, majitel erka, já a naše dvě přítelkyně.

Před cestou panovaly zejména v dámské části osazenstva jisté obavy, jak celkem 700kilometrovou víkendovou pouť erko zvládne. Ukázaly se jako liché: škodovka je totiž vcelku pohodlná.

80kilometrové tempo zvládá podvozek s naprostou pohodou a motor si přede kolem 2700 otáček. Nepřeslechnutelný hluk od motoru i od obtékajícího vzduchu je pro uši posádky podružný – stejně máte totiž pořád otevřená okna, jelikož vnitřní teplota v opačném případě dost rapidně roste a zejména na zadních sedačkách je nedýchatelno.

Pro řidiče je důležité, že erko se vcelku příjemně ovládá. Nutno dodat: na rozdíl od zmiňované sto pětky. Potěšila mě jemná spojka, byť vyžadující dost síly, brzdy, ve které dodnes cítíte důvěru, a spolehlivé řazení – tedy když víte, jak požadovanou rychlost v kulise správně „vylovit“.

Za jistou nepříjemnost se dá považovat šnekové řízení, které skutečně nevyniká přesností při přímé jízdě – čtvrt otáčky volantu žádná míra. Jakmile ho ale dostanete do rejdu, je docela citlivé i při svižnější jízdě.

Seznam kapitol

Veteránská rallye? Žádný problém!

Během zmiňované jihočeské rallye jsme se svezli po desítkách kilometrů krásných serpentin s kvalitním povrchem. Přízvisko české porsche jsem nezvolil náhodou, byť jízdními schopnostmi či výkonem se německým vozům i přes podobnou koncepci samozřejmě rovnat nemůže. Tady jde však o něco jiného.

Jako každé erko je i tohle sice v důchodovém věku, na svá mladá léta ale vzpomíná s nadšením. Do jízdy dává ze svého velkého srdce všechno a ten, kdo sedí za volantem, těžko zůstává pozadu.

Na denních i nočních „erzetách“ jihočeské rallye, kde jsem usedl na místo navigátora, Pavel povodil erko ve velkém stylu: předjeti jinými vozy jsme byli pouze v delších kopcích. A i to porsche jsme docvakli. (Samozřejmě že s předjetím už to bylo horší.) Nutno zmínit, že v noci nám hodně pomohly i na dnešní dobu výborně svítící paraboly, zejména ty pro dálkovky.

Podezřívám erko, že z 15. místa v cíli mělo ještě větší radost než my, protože po skoro 20 letech stání v garáži a popojíždění mezi vesnicemi to pro něj muselo být senzační povyražení…

Erko se osvědčilo nejen jako atraktivní veterán tuzemské výroby, ale taky jako dostupné náčiní pro setinové rallye, které hlavně v Česku najde kolem trati mnoho obdivovatelů. Nejvíc však funguje jako prostředek pro zlepšení nálady. A co je důležité – nestojí tolik a spravíte si ho doma na dvoře. Erko je prostě v každém slova smyslu české porsche.

Na shledanou při další rallye!

Seznam kapitol

ŠKODA 110 R (1978): technické údaje

MOTOR
Řadový vodou chlazený čtyřválec uložený podélně za zadní nápravou, rozvod ventilu OHV, zdvihový objem 1107 cm3, výkon 62 koní při 5250/min (SAE), točivý moment 86 Nm při 3500/min

PŘENOS SÍLY
Čtyřstupňová manuální převodovka, spojka jednokotoučová, suchá, hydraulicky ovládaná, hnaná náprava – zadní

KAROSERIE/PODVOZEK
Samonosná ocelová karoserie typu kupé, vnitřní uspořádání 2+2, motor vzadu, zavazadlový prostor v prostoru pod přední kapotou

ROZMĚRY/HMOTNOSTI
Rozvor 2400 mm, D × Š × V 4155 × 1620 × 1340 mm, pohotovostní hmotnost 880 kg

JÍZDNÍ VÝKONY/SPOTŘEBA
0 až 100 km/h za 18,5 s, nejvyšší rychlost 145 km/h, kombinovaná spotřeba 9 l/100 km

OBDOBÍ VÝROBY/POČET KUSŮ
Škoda 110 R se vyráběla v letech 1970 až 1980 v závodě v Kvasinách. Celkem vzniklo 57 085 exemplářů.

>>> KOMPLETNÍ JÍZDNÍ DOJMY ČTĚTE V ČASOPISE AMS-CLASSIC <<<

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Častá trasa českých dovolenkářů nás nechala ověřit kvality dvou cestovních etalonů. Pod koly Japonce…

Český snowboard světu vládne! Ta nejlepší párty na závěr sezony světových pohárů se rozjela jistě ve…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…