Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Triumph TR6: Britský surovec

Svezení

06.05.2014

Přelom let šedesátých a sedmdesátých představuje v automobilních dějinách zlatou éru malých sportovních roadsterů. Vedle rozverných Italek byli v kurzu i drsní sportovci z britských ostrovů. Jedním z nich jsme se v teplém předjaří svezli.

Předchozí model TR5/250 byl pro Triumph dost velkým zklamáním, neboť nebyl přijat moc kladně ve Spojených státech, pro které byl určen především. I když byl oproti TR4 poháněn šestiválcem, nebyl v karburátorové verzi pro USA ani výkonnější, ani rychlejší a karosérie zůstala prakticky beze změn.Vedení Triumphu tedy rozhodlo o radikálnější změně karosérie. Dvorní návrhář Triumphu - Giovanni Michelotti, který měl na svědomí i karosérii modelů TR4/5/250, byl tou dobou zaměstnán jinými projekty, takže bylo rozhodnuto hledat jinde. Nakonec byla vybrána německá karosářská firma Karmann, proslulá svými variacemi na téma VW Brouk. Zadání znělo jasně - maximálně změnit vzhled, ale zachovat strukturu vozidla. Kromě podvozku a motoru měly zůstat zachovány oblouky kol, podlaha, čelní stěna kabiny, přední sklo, dveře, podlahy i vnitřní panely.


U Karmanna se obtížného úkolu zhostili na jedničku a v neuvěřitelně krátké době změnili karosérii k nepoznání v podstatě především změnou čela a zádi. Přední maska byla zvýšena, takže přibylo místa v motorovém prostoru a mohla zmizet boule na kapotě ukrývající karburátory. Kvůli širším kolům byly rozšířeny blatníky, byl zlepšen mechanismus stahovací střechy a změněna sedadla. Dále vůz dostal novou seseknutou záď kammova typu, jejímž vedlejším efektem bylo více prostoru na zavazadla. Podvozek i motor TR6-ky zůstaly až na drobné změny shodné s předchozím modelem TR5. Karmannovi se tak moderně vyhlížející karosérií podařilo umně maskovat lehce zastarávající mechanické části zděděné z předchozích modelů. Stejně jako její předchůdce TR5, byla TR6-ka vyráběna ve dvou verzích - kvůli plnění emisních limitů přiškrcený model pro USA vybavený řadovým šestiválcem o objemu 2,5 l (104k) se dvěma karburátory Zenith-Stromberg a sportovnější verze pro Evropu, jejíž motor 2,5 l (125 až 152k) byl vybaven mechanickým vstřikováním Lucas.Na rozdíl od svého tehdejšího největšího konkurenta na poli 6-ti válcových sportovních roadsterů - MGC koketujícím se samonosnou karosérií, zůstal Triumph věrný osvědčené konstrukci s žebřinovým rámem a na něm posazené karosérii. To se nakonec ukázalo jako vcelku šťastné rozhodnutí, neboť MGC byl díky svým kritizovaným špatným jízdním vlastnostem v roce 1969 vyřazen z výroby a nechal tak TR6-ku na trhu prakticky bez konkurence.

Za celou dobu výroby nedošlo k výraznějším modifikacím. Pouze v roce 1971 dostal Triumph TR6 silnější převodovku z modelu Stag a v roce 1974 nehezké gumové bačkory na nárazníky, aby vyhověl americké bezpečnostní legislativě.V červenci 1976 byl po sedmi letech Triumph TR6 stažen z výroby a stal se nejdéle produkovaným modelem řady TR. Vyrobeno jich bylo 77 938 v americké verzi s karburátory a 13 912 v evropské se vstřikováním. Dodnes se zachovalo zhruba 6 tisíc karburátorových modelů a 4 tisíce se vstřikováním.

Vzhledem k pokročilému stadiu působení „hnědého moru“ byl majitel modrého Triumpha Jakub nucen přistoupit k celkové rekonstrukci svého stroje: „ Když jsem po zvednutí auta na hever probořil dva prsty skrz ocelový rám, seznal jsem, že není cesty zpět“. I přes nákladnou kompletní renovaci si ale tahle TR6 zachovala spoustu původních součástek, jak vně tak i v interiéru. Triumph je od pohledu výrazně uzké auto, kterýžto dojem podporují i vysoké balónové pneumatiky. TR6 se zkrátka vyjímá jako svérázný na hrubo vytesaný ingot se všemi svými velkými mezerami mezi plechy, ale i krásnými detaily jako je rychlootevírací víko nádrže uprostřed za kabinou. Největší devizou Triumphu je z mého pohledu jednoznačně jeho motor – pod dlouhatánskou přední kapotou hrubiánsky duní udatný šestiválec o objemu dvaapůl litru. Výkonem sice na neohromí, svým chlapáckým charakterem však patří do první ligy. Také stísněný dvousedadlový interiér působí celkově archaickým dojmem, ať už jde o půvabnou překližku rovné palubní desky s vetknutými budíky Smith nebo chaoticky rozmístěné ovladače. Na nějaké designové kudrlinky prostě nebyl čas, vše je strohé a maximálně účelné. Koneckonců, až se budete v hustém dešti motat podél zídek anglických silniček, budou vás mnohem víc trápit jiné věci, než to, že budíky ukazují nepřesně nebo vůbec a loktem se mlátíte o okénko jak v Defenderu.

To, že je TR6-ka autem pro pořádné chlapy vám dává na srozuměnou s prvními metry jízdy. Řízení tenoučkým dřevěným věncem krásného volantu Moto-Lita, se kterým na místě pomalu ani neotočíte, tuhý chod všech pedálů i čtyřstupňové převodovky. Mám-li být upřímný, ovládání Triumphu se blíží spíše zemědělskému stroji, než bezstarostnému autu pro letní radovánky. Ale to charisma! Možná není tak rychlý v přímce, zcela určitě pozře hodně benzínu i oleje, ale jeho neurvalý projev je prostě kouzelný. Když ale přijde na štrykování serpentýn, archaický podvozek s kořeny v padesátých letech vystaví stopku záhy – zvládnutí náhle příchozího přetáčivého smyku chce v tomhle autě už nemalou porci duchapřítomnosti. Z pevného řízení je toho na druhou stranu hodně cítit a také tuhé odpružení vám dá „sežrat“, kdejakého přejetého krtka.

Technické údaje: Druh karoserie: dvousedadlový roadster s podélně uloženým motorem vpředu Motor: řadový šestiválec 2498 ccm se vstřikováním Lucas / karburátory Zenith-Stromberg Výkon: 152k při 5500 ot/min (1969-1973), 125k při 5250 ot/min (1973-1976), karburátorový model 104k při 4500 ot/min Náhon: na zadní nápravu Převodovka: manuální čtyřstupňová (na přání s rychloběhem na 3 a 4-tém stupni) Odpružení/Zavěšení: vinuté pružiny, vpředu horní a dolní ramena, vzadu výkyvné polonápravy s diagonálními rameny Brzdy: vpředu kotoučová a vzadu bubnové, s posilovačem Rozměry d x š x v: 3937 x 1470 x 1270 mm Rozvor: 2235 mm Hmotnost: 1034 až 1118 kg podle modelu Maximální rychlost: 191 km/h (152k), 172 km/h (104k) Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s (152k), 9 s (125k), 10,6 s (104k) Spotřeba: 8,8 l/100 km

Tagy:
Nahoru

Komentáře