Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

50 let od vítězství volva v Safari rallye


23.04.2015

Letos v dubnu uplynulo již padesát let od chvíle, kdy Joginder Singh a jeho bratr Jaswant přejeli ve svém Volvu PV544 jako první cílovou čáru závodu Safari rallye.

Na začátku šedesátých let si značka Volvo užívala celosvětový úspěch v rámci celé řady motoristických soutěží. Roku 1959 bylo vytvořeno vlastní závodní oddělení a v roce 1960 vyhrál Gunnar Andersson ve Volvu PV544 s motorem B16 vytrvalostní závod Gran Premio de Argentina dlouhý 4 620 kilometrů. Přestože byl Andersson v roce 1961 jmenován ředitelem závodního oddělení automobilky, i nadále aktivně pokračoval v rallyových soutěžích. Mimoto přibral do své stáje mnoho talentovaných řidičů, mezi něž patří jména jako Carl-Magnus Skogh, Tom Trana nebo Ewy Rosqvist.

 V roce 1964 investovala značka Volvo značnou částku do startu v proslulé východoafrické Safari rallye. Závodní oddělení automobilky poslalo do Keni, kde soutěž startovala, čtyři bílá Volva PV544. Byla poháněna vylepšeným motorem B18 disponujícím silou 130 koní, měla vyztužené přední odpružení s dvoutrubkovými tlumiči Bilstein, vpředu kotoučové brzdy, dvě palivové nádrže a ochranné kryty pod motorem, převodovkou a palivovými nádržemi. Vzhledem k tehdy probíhající stávce došlo ke zpoždění dodávky vozů, které dorazily do místa určení za pět minut dvanáct, takže závodníci neměli čas si je vyzkoušet. Safari rallye proslula jako nejnáročnější na světě a v tomto roce byly podmínky drsnější než kdykoliv dříve. Z celkového počtu 94 soutěžících vozů jich dorazilo do cíle pouze 21. Jediným jezdcem značky Volvo, který tento pětidenní závod dokončil, byl Carl-Magnus Skogh, jemuž se však nepodařilo splnit časový limit.

Vůz Toma Trana byl dovozcem Amazon Motors ponechám v Keni. O Volvo se v té době začal zajímat Joginder Singh, keňský sezónní pilot, který se Safari rallye již několikrát zúčastnil. Ten si v roce 1964 od firmy Amazon Motors zapůjčil model PV544, aby ho projel na menších afrických rallye. Na základě svých konstruktérských znalostí Singh „pévéčko“ po každém závodě trochu upravil a zdokonalil tak, aby lépe vyhovovalo africkým podmínkám.Pět měsíců před 13. ročníkem Safari rallye konané v dubnu 1965 uzavřel Joginder Singh se společností Amazon Motors dohodu a koupil si Volvo PV544, které předchozího roku řídil Tom Trana, na splátky. Bouraný vůz, který měl v té době za sebou již dvě sezóny, byl Joginderem a jeho spolujezdcem, jímž byl jeho bratr Jaswant, opraven a důkladně otestován.

Joginder a Jaswant si jako startovní číslo vylosovali jedničku, která byla v minulosti na Safari rallye považována za nešťastné číslo. Nicméně, jak se ukázalo, v tomto ročníku jim bezpochyby přinesla štěstí. První část závodu byla suchá, ale Singh coby vedoucí jezdec dobře viděl, protože se před ním nezvedala mračna prachu zvířeného ostatními vozidly. Druhá etapa se odehrávala naopak ve vlhkém a blátivém terénu, kdy se povrch cest velice rychle rozjezdil a začal klouzat. Avšak Volvo bylo stále v čele a bratři Singhovi měli navíc speciální techniku, jak se zbavit bahna. K zadní části vozu byla připevněna dvě madla, takže když se Joginder snažil při řízení dosáhnout u úzkých zadních pneumatik co největší přilnavosti, Jaswant si mohl stoupnout na zadní nárazník a rozhoupáním zadní části vozu dosáhnout u hnacích kol větší trakce. Jednalo se o takový lidský systém kontroly trakce...

Když pátého dne závodu projeli bratři Singhovi v Nairobi přes cílovou čáru Safari rallye, dav doslova šílel. Svého vítězství dosáhli také s největším odstupem v historii této rallye. Druhou příčku obsadil Ian Jaffray, který dorazil do cíle o hodinu a 40 minut později. Joginder vešel od té doby ve známost jako „létající Sikh“. Společnost Amazon Motors po dokončení závodu anulovala kupní smlouvu a vůz Joginderu Singhovi věnovala. Tento vítězný automobil, který stále patří Singhově rodině, byl restaurován a dnes je vystaven v muzeu Volva ve švédském Göteborgu.

Nahoru

Komentáře