Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Nová auta v ČSSR v roce 1989


18.11.2014

V těchto dnech jsme si připomněli pětadvacáté výročí sametové revoluce, tak pojďme trochu zavzpomínat i na nová osobní auta, která si člověk mohl v tehdejším Československu pořídit. Nebylo jich věru mnoho...

1. Škoda 125 L/136 GL 

 
Posledním vývojovým stupněm modelu 120 byl typ 125, který se vyznačoval pětistupňovou převodovkou. K mání byly i špičkové modely řady 742 Škoda 136 GL.
 
2. Škoda Rapid 136

Od modelové řady 105/120 bylo odvozeno vcelku pohledné kupé. Rapid ve své době představoval vrchol snů o sportovním voze. Poslední evoluce měla motor shodný s favoritem.

3. Škoda Favorit 136/135

Premiéra nového modelu nižší střední třídy se odehrála v roce 1987. Favorit byl první sériovou škodovkou s pohonem předních kol, jeho pohon obstarával starý známý motor OHV o objemu 1,3 litru. K mání byly dvě výbavy (L a LS), provedení kombi (Forman) a pick-up se začala prodávat až po roce 1990.

4. Lada 2107/2105/2104 (combi)

Sovětský vůz s klasickou koncepcí v základu stále vycházel z Fiatu 124. Typ 2107 měl příjemný interiér a živou patnáctistovku pod kapotou, k mání byl i levnější typ 2105 nebo od něj odvozené kombi 2104. Na podzim roku 1988 evidovala Mototechna přes 120 tisíc zájemců o koupi automobilů Lada, kterých se tehdy dováželo ročně kolem 10 tisíc kusů!

5. Lada Samara

Zpočátku výhradně třídveřový model ruské automobilky byl prvním původním vozem ze SSSR s předním pohonem. Oproti favoritu měl bytelnější podvozek a větší kufr, později bylo k mání i pět dveří a výkonnější motor 1,5 litru.

6. Lada Niva

Globálním úspěchem byla dodnes vyráběná ruská čtyřkolka. Proslula výbornou průchodností těžkým terénem, vítězstvím v Rally Paříž - Dakar a sklony k mocné korozi.

7. ARO 10 a AR0 240

Rumunská alternativa k nivě byla méně kvalitním autem s technikou Dacia, na horské chatě nebo v lese však práci zastala. V Mototechně se i větší a starší typ 240.

8. Volga GAZ - 2410

Dlouhé roky vyráběný typ býval oblíbeným vozem taxikářů a především různých státních "orgánů". Proslul velkým pohodlím, výborným topením (podobně jako jiné ruské vozy) a velmi žíznivým benzinovým motorem.

9. Volga GAZ- 3102

Faceliftované provedení Volhy 2410 nabídlo o něco málo modernější design, ale především značně vylepšený interiér. Zpočátku se v ní vozily hlavně zadky důstojníků StB...

10. Dacia 1310 a 1310 Combi

Další letitý model, jehož podoba byla dána západní licencí – tentokrát Renaultu 12. Dacia byla prostorné a velmi pohodlné auto. K dostání bylo i praktičtější provedení kombi.

11. Oltcit Club 11 R

Hatchback z Rumunska byl pohledným a nekvalitním autem. Motor o objemu 1,1 litru byl typu boxer, měl rád otáčky a Super 96.

12. Fiat 126 P

Polská mutace malé fiatky, která byla známá též jako Maluch, ve své době doslova motorizovala Polsko. U nás byla oblíbeným vozem méně náročných motoristů nebo důchodců, často v ní ale jezdila celá rodina.

13. Peugeot 205

Dnes už legendární dvěstěpětka proslavená ve světových soutěžích nebo na Dakaru se k nám přes Tuzex ani náhodou  nedostala v mýtické verzi GTi nýbrž coby základní holátko XL s motorem 1,1 l.

14. Peugeot 309

Pohodlný francouzský vůz s pěti dveřmi se prodával s výborným dieselem 1,9 litru v nejsociálnější verzi GLD. 

15. Fiat Uno

Trhákem bylo auto roku 1984. Uno bylo praktické a s litrovým motorem FIRE i hezky hbité. Stížnosti však byly na mizerné topení, v roce 1989 přišla do Tuzexu i naftová verze.

16. Renault 21

Velký sedan od Renaultu se prodával v základní výbavě TL, často byl k vidění u zahraničních diplomatů. Motor 1,7 litru moc elánu neměl, potěšil však velmi prostorný interiér a komfortní podvozek.

17. Daewoo Racer

Horká novinka z Jižní Koreje vycházela z Opelu Kadett a později měla jméno Nexia. Pod kapotou byl motor 1,5 litru od Isuzu.

18. Tatra 613 - 3

Jen výjimečně se k běžnému zákazníkovi dostala elitní vládní limuzína s tříapůllitrovým osmiválcem v zádi. Typické bylo pochopitelně provedení v černé barvě.

 

Nahoru

Komentáře