Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Sedm veteránských teréňáků


23.11.2014

Svět starší i mladších veteránů je nesmírně rozmanitý a den co den objevujeme stylová auta, která mají co říct nejen úzce zaměřeným specialistům. Patří mezi ně i historické teréňáky. Vybrali jsme sedm perspektivních kousků.

 

1. Škoda Trekka

 V roce 1965 přijel na Nový Zéland konstruktér karoserií Josef Velebný, aby na místě dohlédl na montáž první zásilky nových vozů Škoda 1000 MB.Všiml si, že novozélandští farmáři postrádají lehký a levný terénní vůz; napadlo ho tedy využít šasi octavie. A společně s konstruktérem Georgem Taylorem postavili novozélandskou terénní prababičku yetiho. Trekka byla vždy považována hlavně za novozélandské auto a v roce 2003 dostala dokonce hlavní roli v novozélandské expozici umělce Michaela Stevensona na benátském bienále výtvarného umění.

2. Auto Union/DKW Munga

Munga (Mehrzweck UNiversal Geländewagen mitAllradantrieb = víceúčelový universální terénní vůz s pohonem všech kol) z roku 1955 patří mezi nejznámější německá vojenská vozidla v takzvané ¼ tunové kategorii. Po zničující druhé světové válce hledala západoněmecká armáda nové kompaktní vozidlo, přičemž v široké soutěži zvítězila společnost Auto Union. Celkem vzniklo 46 000 kusů tohoto nesmírně schopného stroje s různými motory.

 3. Lamborghini LM 002

Ideový předchůdce Hummeru byl byl vlastně projektem speciálního vojenského vozidla původně určeného pro americkou armádu a obecně armády NATO. Armáda si nakonec vybrala právě Hummera, arabským šejkům se však bytelné lambo s dvanáctiválcem z Countache nesmírně líbilo, takže nakonec vzniklo až 328 dnes vysoce ceněných exemplářů.

4. Toyota Land Cruiser J60

Typ J60 vyráběný v osmdesátých letech je prvním velkým luxusním Land Cruiserem tak, jak jej známe dnes. Ve své době nabídl dosud nevídanou porci komforní výbavy, vynikající průchodnost terénem a nekonečnou životnost.

5. Suzuki LJ80

Klasický malý terénní vůz Suzuki, měl obě nápravy tuhé na listových operech. Starší modely měly dvoudobé motory, Suzuki LJ 80, vyráběný v letech 1980 až 1983, dostal malý čtyřdobý čtyřválec a byl o 10 cm rozšířen. Vůz se měl prodávat pod jménem "Jipsy", toto označení ale měla licencováno karosárna Karmann, a tak zůstalo u typového jména LJ 80. Jeho následníci pak měli opět větší motory i karosérie. 

6. Land Rover Discovery

 Klasikou se dnes pomalu ale jistě stává i první generace "Disca". Menší sourozenec Range Roveru nabídl pohodlnou kabinu a výtečnou průchodnost těžkým terénem. Z pohledu sběratele jsou zvláště zajímavé třídveřové verze z prvních let výroby.

7. Lada Niva

Dodnes vyráběného sovětského světoběžníka není nutné šíře představovat, narazit na zachovalý původní kus ze sedmdesátých nebo aspoň osmdesátých let chce ale hodně trpělivosti - většinu aut postupem času sežere hněddý mor, který zde útočí více než jinde.

Nahoru

Komentáře