Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

10 důvodů, proč rádi řídíme stará auta


12.10.2014

Pro lidi, kteří rádi řídí, není naše současnost zrovna dobou zaslíbenou. Vedle všemožných administrativních omezení, jde především o to, že dnešní auta už vás zkrátka moc řídit nenechají. Našli jsme deset důvodů, proč se s veteránem jezdí příjemněji.

1. Citlivé řízení

Skoro všechna nová auta jsou postižena nemocí jménem elektrický posilovač řízení, jehož neklamným projevem je naprosto sterilní pocit z řízení s nulovou zpětnou vazbou od předních kol. I některé starší vozy servo mívaly, bylo však mnohem tužší a neodřezávalo řidiče od dění na vozovce. 

2. Reakce na plyn

Další z "civilizačních chorob". Kvůli emisním normám a nižší spotřebě dnes přenos pohybu plynového pedálu ke škrtící klapce (pokud vůbec auto nějakou má) zajištuje elektronika, což má často za následek až nechutné zpoždění reakce, nehledě na nepředvídatelné změny tahu a pomalé padání otáček motoru. Přesednutí do auta s bezprostředním ovládáním plynu klasickým bovdenem je pak přímo osvobozující.

3. Dobrý výhled

 Je neoddiskutovatlným faktem, že dnešní auta mají tužší a tedy bezpečnější karoserie. Ruku v ruce s tímto pozitivem jde však i jedna méně příjemná skutečnost - je z nich vinou tlustých sloupků a často komplikovaných tvarům mizerně vidět. Když si sednete do něterého ze starších "skleníků", podobné potíže neřešíte.

4. Neváží dvě tuny

Bezpěčnější a lépe vybavená auta jsou logicky auty těžšími. Zatímco dnes se lidové malé vozy typu Škoda Fabia se svojí hmotností tak tak vejdou do nějakých 1300 kg, dříve bylo výjimkou, aby podobné přibližovadlo vážilo přes tunu. Výsledkem byly mnohem zábavnější jízdní vlastnosti a zbytečnost silnějšího motoru.

5. Neobtěžují asistenčními systémy

Věc, kterou lidé se zálibou v řízení nenávidí snad ze všeho nejvíce - dnešní auta si zkrátka na silnicích dělají co chtějí, přičemž někteří "pomocníci", jako třeba stabilizační systém nejdou u některých modelů už vůbec vypnout. Jediné s čím se ještě dá smířit a má nějaký smysl i u staších modelů je ABS. U dvacet a více let starého vozu je všechno jen na vás.

6. Pohodlný podvozek

Povinnost absolvovat bez ztráty kytičky trochu samoúčelné "losí testy" spočívající v prudkém vyhýbacím manévru udělala i z kdysi pověstně pohodlných aut toporné a nepružící škatule, které z vás na horších cestách vytřesou duši. Starší typy zpravidla přejíždí nerovnosti jaksi samozřejmě a nemusí jít zrovna o Citroën DS.

7. Řazení mívá jen čtyři kvalty

Automobily dnes mají zpravidla minimálně šest rychlostních stupňů, výsledkem čehož je nutnost stále častěji sahat po řadící páce (samozřejmě pokud máte manuál), aby motor točil optimální otáčky. Pětadvacet a více let stará auta naopak většinou vystačily se čtyřmi kvalty, automaty jen se třemi. Výsledkem bylo pohodovější a plynulejší jezdění.

8. Nemíváte problém s překačováním rychlosti

Obecně chatrnější konstrukce a horší stabilita spolu s méně důkladnou izolací pohonných skupin zapříčiňují větší hlučnost v kabině a tím pádem i dojem vyšší aktuální rychlosti, což je přesně vlastnost, které se soudobým vozům nedostává. Díky tomu člověk většinou tolik nespěchá a jen zřídkakdy se stane, že prolomí zákonné rychlostní limity.

9. Žena vám ho nekrade


Asi každý průměrný muž se doma setkává s nešvarem spočívajícím v časté nutnosti zapůjčovat motorový klenot rodinným příslušníkům. Ty nervy! Méně vstřícné ovládání straších modelů a riziko nevyzpytatelného provozního výpadku kdesi mimo civilizaci způsobují mnohem menší zájem o podobná dobrodružství a tím i uchránění veterána od nevítané újmy.

10. Každý se za vámi ohlédne

Ne pro každého je tahle pozornost vítaným bonusem, faktem ale je, že i za velmi levným starým autem se na ulici ohlédne často i naprostý laik. 

Nahoru

Komentáře