Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Z Kvasin vyjíždí auta už 80 let


28.09.2014

Automobilka v Kvasinách byla založena v roce 1934, vozy značky Škoda z ní vyjíždějí od roku 1947. Dosud jich zde bylo vyrobeno více než 1,5 milionu.

V podhůří Orlických hor se nachází jeden ze závodů mladoboleslavské automobilky. Jeho historie spadá do počátku dvacátých let tohoto století, kdy si ing. František Janeček, majitel motocyklové továrny JAWA, koupil část Solnického panství, jehož součástí byla pila, bednárna a cihelna v Kvasinách. Tyto provozy přeměnil Janeček na karosářské dílny. V nich se od roku1934 vyráběly karoserie pro automobily Jawa 700 (v licenci firmy DKW). Vyrobené karoserie se po železnici převážely do závodů JAWA v Týnci nad Sázavou a Brodcích, kde probíhala finální montáž.

 

Již v roce 1938 byl pro výrobu připraven vůz vlastní konstrukce firmy JAWA - pod názvem Jawa Minor I s obsahem motoru 600 ccm. První typy byly sportovní cabriolety s plátěnou střechou, poté speciální sportovní dvousedadlový roadster a nakonec limusiny v několika obměnách. Během druhé světové války byla výroba karoserií zastavena a výrobní program se musel přizpůsobit potřebám zbrojařského průmyslu. Byl často měněn a sortiment vyráběného byl velmi široký - od pouzder na kulometné hlavně, beden pro munici, až po hračky. Po celou dobu války byla v provozu i výroba barev a laků, kterou zavedl ing.Janeček již v roce 1936.

V průběhu války byl však v Kvasinách ilegálně připravován nový typ vozu Jawa Minor II (známější později pod názvem AERO - Minor). Bylo zhotoveno několik prototypů lišících se především v detailech karoserie. Později vzniklo pět předváděcích vozů. Hned na jaře 1945 probíhaly na kvasinském zámku zkušební jízdy za války vyvinutých prototypů vozu Jawa Minor II. Nově vyrobený automobil byl dokonce ještě v průběhu války tajně zajížděn ve vojenských krycích barvách pod firemní značkou BMW. Po válce byla ale připravovaná výroba Jawa Minor II předána do Leteckých závodů v Letňanech a tímto rozhodnutím se kvasinský závod ocitl bez programu pro svoji hlavní výrobu a musel přejít k různorodé mozaikové výrobě v rámci Národního podniku Zbrojovka Brno, k němuž byl přičleněn po znárodnění počínaje dnem 27.10. 1945.

 

První škodovkou, vyráběnou v tomto závodě, byla v roce 1947 tehdejší Škoda Superb, luxusní model své doby. V dalších desetiletích se ve východočeském závodě vyráběla řada známých až legendárních modelů značky Škoda jako například kabriolet Felicia (1958-1964) nebo 110 R Coupé (1970-1980).


Rozhodujícím milníkem v moderní historii bylo v roce 2001 zahájení výroby první „novodobé“ generace vozu Superb. Nová vlajková loď značky ŠKODA znamenala před 13 lety začátek razantního rozšiřování a modernizace závodu až do podoby moderní výkonné automobilky. 

80 let výroby automobilů v Kvasinách – důležité milníky

1934
Založení karosárny Jawa v Kvasinách.

1947
Zahájení výroby modelu Škoda Superb.

1959
V Kvasinách začíná výroba kabrioletu Škoda Felicia.

1970
Zahájení výroba sportovního kupé Škoda 110 R.

1981
Zahájení výroby modelu Škoda Garde/Rapid. 

2001
Nová vlajková loď značky Škoda – model Superb – sjíždí z linky v Kvasinách.

2006
Zahájení výroby nového modelu Škoda Roomster v Kvasinách.

2009
V Kvasinách nabíhá výroba kompaktního SUV Yeti.

2013
Leden: Do Kvasin se vrací montáž modelu Roomster.
Listopad: V Kvasinách sjíždí z linky 1,5miliontý vůz.

2014
Duben: Koncern Volkswagen oznámil, že se v Kvasinách bude vyrábět další nový model.
Září: Závod v Kvasinách si připomíná 80. výročí svého založení.

Nahoru

Komentáře