Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

9 youngtimerů plnících EURO I


14.09.2014

Nemilosrdně postupující pseudoekologická úřednická mašinerie stále důrazněji zasahuje do života milovníků klasických aut. V současné době to vypadá tak, že do centra našich měst se za chvíli s běžnými značkami nedostaneme s autem neplnícím alespoň normu Euro I. To nezní moc lákavě, i tak ale stále existuje dost zajímavých kousků. 

Alfa Romeo Spider 

Poslední reinkarnace legendárního cabria ze šedesátých let vydržela ve výrobě až do roku 1994, takže nepřekvapí, že dvouvačkový dvoulitr splní nejen Euro I, ale dokonce i dvojku. Těšit se můžete na klasický design relativně snesitelně doplněný plasty, zadní náhon a hezky točivý motor.
 
 
BMW Z1 
 
První z bavorských "zetek" se stalo legendou už v době svého vzniku, jednička s unikátními zatahovacími dveřmi je ale svým způsobem stále nedoceněným autem. Dvaapůllitr z modelu 325i dával jen 125 kW, pro náš přehled je však podstatná přítomnost katalyzátoru a tedy i plnění nejen základní euronormy, ale i jejího přísnějšího stupně Euro 2! 
 
Saab 900 I

Švédský ingot je zejména ve svém třídveřovém provedení bezesporu originálním zjevem s velmi bytelnou konstrukcí a trvanlivou mechanikou. Nízko uložený motor s převodovkou pod ním propůjčují Saabu překvapivě dobré jízdní vlastnosti a především vynikající trakci přední osy. Pokud budete toužít s devístistovkou občas vyjet i do města, musíte se dívat po autech z posledních let výroby (1987-1993), která se už podařilo namáčknout pod Euro I.   

Nissan 200 SX

Na první pohled nenápadné kupé z Japonska (1989 - 1993) je dodnes velmi oblíbeným drifterským náčiním, což platí i o jeho mladším vydání. Kouzlo spočívá v zadním náhonu a turbomotoru 1,8 litru, který je oblíbeným předmětem úprav. Pokud by jste měli to veliké štěstí a natrefili na 200 SX v původním netuněném stavu, máte vyhráno. 

Jaguar XJS

Youngtimer, který začíná vytrvale růst na ceně! 115 330 vyrobených kusů klasického jaguářího kupé by mohlo svádět ke škatulkování XJS mezi nezajímavé youngtimery. Není to ale tak úplně pravda, neboť právě tento nástupce modelu E-Type zaznamenal za poslední dva roky až 30% nárůst hodnoty.Při zájmu o "eklogické " XJS se však výběr nutně zužuje - sledujte vozy vyrobené po facelitu v roce 1991, doporučeníhodný je čytřlitrový šestiválec.

Lancia Delta

 
Rallyovou legendu není nutné šíře představovat. Vozů v dobrém stavu není úplně mnoho, takže zachovalý kousek málokdy seženete pod 400 000 korun. Odměnou vám bude neuvěřitelně charakterní auto s výtečnými jízdními vlastnostmi, odolnými motory a poněkud méně poslušnou elektronikou. Pro účely našeho průzkumu jsou každopádně relevantní verze EVO 1 či EVO 2 nebo limitované série z konce výroby (1995).
 
Mazda RX-7
 
Legendární rotačka z Hirošimy vypadá i po více než 20 letech stále výborně. Otázky okolo životnosti výkonného dvoukomorového Wankelu jsou už milionkrát proprané, pokud se ale nebojíte možných budoucích investic, je poslední RX-7 z let 1991 až 2002 nesmírně originální volbou. Emisní otázku obešli u Mazdy velmi elegantně umělým přifukováním čerstvého vzduchu do výfuku a tedy patřičným ředěním koncentrace spalin. 

Citroën CX

 
Letošní čtyřicátník je posledním modelem značky, jehož vývoj probíhal ještě ryze v režii Citroënu před spojením s konkurenčním Peugeotem v rámci skupiny PSA. Futuristicky tvarovaná francouzská limuzína nadchne jízdním komfortem a origináními řešeními, méně už korozí (zejména u starých vozů před faceliftem) a složitější technikou. Pokud budete chtít obdržet příslušnou emisní nálepku spojenou s normou Euro 1, jsou vaší jedinou volbou zážehové motory s tovární katalyzátorem ( M25 / 668 bez turba s 89 kW a M25 / 667 Turbo 115 kW).

Peugeot 205 GTi

Jeden z prvních opravdových hot-hatchů byl častým objektem tunerských zjizvení, takže nalezení zachovalého auta bývá patřičně naceněným oříškem. Je-li dvěstěpětka aspoň v trochu dobré kondici, můžete se těšit na nesmírně agilní jízdní vlastnosti blízké motokáře a vitální motory 1,6 nebo 1,9 litru. Výhodou je minimální sklon k rezavění u nebouraných vozů, horší už je to s elektropříslušenstvím a mizerným zpracováním. Ve vašem hledáčku by měla uváznout auta po faceliftu z roku 1991.

Nahoru

Komentáře