Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Grand Prix Revival 2014: V Brně praskaly ušní bubínky


11.07.2014

Na Masarykově okruhu si minulý víkend daly dostaveníčko legendární závodní stroje let minulých včetně těch vůbec nejrychlejších - Formulí 1. Jistě uznáte, že na takové party jsme nemohli chybět.

Pořadatelé z občanského sdružení Československý autoklub pro Moravu a Slezsko, které je pokračovatelem tradice organizátora předválečných Velkých cen Československa, připravili napěchovaný motoristický program prodchnutý vůní oleje, vysokooktanového benzínu a dalších tělesných tekutin slavných závodních strojů.

Během víkendu si návštěvník za velmi rozumné základní vstupné (á 300,- Kč) mohl takřka jako na barevném leporelu připomenout ucelenou historii motorsportu od jeho počátků až do osmdesátých let minulého století. Postupně mohl shlédnout dvaceti či pětadvacetiminutová klání historických závodních vozů Grand Prix od dvousedadlových vozů Bugatti z let dvacátých po vytříbené 1,5litrové „doutníky“ z let 1961 až 1965. Znovu se při nich opakovali bitvy mezi přeplňovanými a nepřeplňovanými automobily z počátků světového šampionátů Formule 1 v roce 1950 a následující éry 2,5 litrových vozů, během které se objevily automobily s motorem vzadu. V té době byl vstupenkou do světa Formule 1 úspěch ve Formuli Junior. Začínali v ní slavní jezdci jako Jim Clark, John Surtees, Jochen Rindt, Mike Spence nebo Wolfgang Von Trips.

Vůbec největší atrakcí byly dva závody vozů Formule 1 ze sedmdesátých a osmdesátých let poháněných legendárními motory Cosworth DFV. V akci byly mimo jiné k vidění vozy Arrows, Hesketh, Lotus, Tyrrell, Hill, Minardi či Theodore. Historické efjedničky jely v původním barevném provedení, tedy i se správnými tabákovými reklamami. Oba závody nabídly dramatickou podívanou a bylo vidět, že nešlo jen o klidné demonstrativní dostaveníčko postarších pánů, kteří legendární monoposty řídili. Nejrychlejší kola se v závodě pohybovala kolem hranice 1:55, tedy podstatně rychleji, než při klání Moto GP. Škoda, že se vozů na start nakonec sjelo jen jedenáct (v neděli deset), a že nebyly k vidění i stroje s dvanáctiválci Alfa Romeo, Matra či Ferrari. I tak šlo o, na tuzemské poměry, podívanou zcela spektakulární – myslím, že osmiválce točící přes 10 000 otáček musely být slyšet ještě u Jihlavy.

Také další závody však přinesly královský zážitek. Při závodech FIA Masters historických sportovních vozů byly k vidění souboje velkoobjemových vozů s menšími sportovními prototypy a vozy GT. Na startovním roštu tak vedle sebe stály stroje značek Chevron, Porsche, Lola, Ferrari, ale také Osella, Coldwell nebo Ford - automobily jezdící vytrvalostní závody typu Le Mans. V další kategorii startovaly vozy GT vyrobené před rokem 1966. Na startu se sjely vozy Aston Martin, Jaguar, AC, Ford, MG, Morgan,TVR nebo Lotus.

Nečekaně zábavnou sondu do závodního života na naší straně železné opony přineslo německé sdružení HAIGO sdružující okruhová závodní vozidla z bývalé NDR, resp. východního bloku. Sdružuje jezdce formulových vozů Easter a Mondial a jezdce cestovních vozů, které kdysi jezdily tzv. Pohár míru a přátelství. Kromě formulí značek SEG, MT, Estonia či MTX se tak v samostatném závodě představili stejně staré vozy VAZ, Škoda, Fiat Polski či Trabant. Nevěřili byste, jaký kravál umí dělat třináctistovka v žigulíku 2101, nebo jak rychle propálí Schwantzovu zatáčku odvážný východoněmec s Easterem.

Doplňkový program obstarala přehlídka československých formulí do roku 1990 nebo historické závodní motocykly. Diváci s historickými automobily a motocykly se mohli zúčastnit cílové jízdy a obdržet tak plaketu akce. Během celkově vydařené akce bylo samozřejmě možné navštívit i depo závodních strojů a zblízka obdivovat všechny popsané skvosty, které se v boxech ve svižném sledu střídaly. Setkat jsme se mohli i s mnohými legendami motorsportu v čele s Jimem Redmanem a mnohými dalšími. Do areálu Masarykova okruhu si zejména v sobotu našlo cestu velmi potěšitelné množství návštěvníků a rozhodně nelitovali. Také my pevně věříme, že jsme tenhle hlasitý cirkus u nás neviděli naposledy.

Nahoru

Komentáře