Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

TOP 10: Deset nejbizarnějších aut poválečné historie


20.06.2014

Lidé, kteří mají rádi stará auta, jsou více než ti ostatní pověstní zálibou ve výstředních modelech - a že se jich v uplynulých desetiletích urodilo. Vždy jde samozřejmě o otázku osobního vkusu, nicméně na některých exemplářích se lze shodnout univerzálně. Tady je náš žebříček, na pořadí zase tolik nesejde. 

1. Alfa Romeo BAT 5, 7 a 9 (1952)

 Přijde vám Batmanův osobní vůz jako velké sci-fi? Ale kde že, v Itálii něco podobného vymysleli už mnohem dříve. Ostatně, koho by to překvapilo, že... Tyto automobily vznikly ve spolupráci firem Alfa Romeo a studia Bertone jako aerodynamický experiment. Přestože vzhled i název BAT by mohly evokovat spojitost s létajícími zvířátky, jedná se o zkratku Berlinetta Aerodinamica Tecnica.

 

2. Dodge Deora (1964)

 Projekt Deora odstartoval v roce 1964, když se bratři Alexandrové z Detroitu rozhodli, že chtějí postavit vlastní pickup na bázi Chryslerova Dodge A100. Radikální styling s dopředu vysunutou kabinou byl dílem návrháře GM Harryho Bentley Bradleyho. Nakonec vznikl jen jediný exemplář, který sklízel úspěchy na všemožných automobilových přehlídkách.

 

3. Tucker Torpedo (1948)

 Model Torpedo byl vpravdě revolučním počinem. Například při prudkém nárazu se čelní sklo roztříštilo na malé kousky, přístrojová deska byla polštářována, osazeny byly kotoučové brzdy aj. Když 51 vozů opustilo bývalou leteckou továrnu Dodge v Chicagu, byl Tucker obžalován, že zfalšoval účetní bilance a neoprávněně shrábl půjčku 30 milionů dolarů od Reconstruction Finance Comitée. Později se ukázalo, že za obviněním stála silná lobby detroitských automobilek ze strachu před Tuckerovými progresivními plány.

 

4. Aston Martin Lagonda (1976)

 Sedan Aston Martin Lagonda Series 2 byl představen v roce 1976, druhou sérii dodávali do roku 1986. V letech 1986 a 1987 vyráběli sedan Lagonda Series 3 (karburátory Weber byly nahrazeny vstřikováním Weber−Marelli) a od roku 1987 poslední Series 4. Celkem v letech 1976 až 1990 postavil Aston Martin 645 luxusních sedanů Lagonda, postaveno bylo i pár zvláště ujetých kousků s karoserií typu shooting brake. 

 

5. Chrysler Turbine (1963)

 Nevlídný pohled do budoucnosti donutil inženýry firmy Chrysler hledat alternativní způsoby pohonu svých vozů. U Chryslera zvolili pro svůj pokus originální model plynové turbíny na místo klasického benzínového čtyřtaktu. Později byl vývoj tohoto pohonu zastaven, vzhledem k tomu, že firma Chrysler byla významným dlužníkem státní pokladny a daňoví poplatníci již neměli další zájem na financování tohoto nejistého a velmi drahého projektu. Celkové náklady se vyšplhaly na 120 milionů dolarů.

 

6. Lamborghini LM 002 (1986)

 Společnost pseudocelebrit zachvátila v nedávné době vlna zájmu o někdejší vojenské vozy Hummer. Ti opravdu bohatí ale měli už dříve možnost koupit mnohem exotičtější a drsnější káru z Itálie, rovněž vojenského původu. Nepřekvapí, že množství zájemců o drsný off-road s výkonným zážehovým dvanáctiválcem, známým ze supersportu Countach, pocházelo z Arabského poloostrova. Výkon 450 koní byl zdrcující, nekvalita montáže bohužel také...

 

7. De Lorean DMC-12 (1981)

 Vozy DeLorean se nejvíce proslavily ve filmové trilogii Návrat do budoucnosti, kde hlavní role ztvárnili Michael J. Fox a Christopher Lloyd. Film vznikl v režii Stevena Spielberga. Vůz ve filmech létal, jezdil po železnici na starém západě a nakonec ho "sešrotoval" vlak po návratu do roku 1985. Vozy nebyly nikdy lakovány, protože už sama laminátová karoserie potažená plechy z nerez oceli dodávala DeLoreanu nezaměnitelné kouzlo. 

 

8. Amphicar (1961)

 Amphicar byl jediným civilním osobním obojživelným sériově vyráběným automobilem. Navrhl jej Hanns Trippel a v letech 1961 až 1968 byl vyráběn německou firmou Quandt Group v Lübecku a Berlíně. Celková produkce čítala 3 878 vozů, z nichž zhruba osmdesát procent putovalo do Spojených států. Jméno Amphicar vzniklo složením slov "amphibious" a "car" (obojživelný a auto).

 

9. Reliant Regal (1968)

 Jestli je vám tohle obskurní autíčko odněkud povědomé, pak vězte, že bývalo často objektem "krevní msty" v seriálech s Mr. Beanem. V prodeji byly verze saloon, 21E-700 a supervan III. Zajímavostí byly přední světlomety Lucas, které neměly klasické žárovky, ale vlákna zatavená přímo do paraboly. Původně se počítalo, že takováto světla vydrží po celou délku životnosti auta, ale nebylo tomu tak. 

 

10. AMC Pacer (1975)

 Když se ve Spojených státech rozhodnou udělat "úsporné malé auto", ve staré dobré Evropě zpravidla spolehlivě sklidí salvy posměchu. Výjimkou nebyl ani podivuhodný vůz Pacer s třídveřovou originálně řešenou karoserií. Pohon tohoto, v amerických představách, malého hatchbacku obstarával šestiválec 3,8 litru, k mání byl i větší motor 4,2 l. Zrychlení na stovku proběhlo za 18 vteřin, poháněna byla pochopitelně zadní kola.

Nahoru

Komentáře