Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

ClassicAuto Motor a Sport Classic

Chci inzerovat
Vydáváme
magazíny

Národní technické muzeum: Klasika největší


02.06.2014

Tradiční pražská sbírka technických artefaktů všeho druhu představuje skutečné skvosty zastupující dějinami celého motorizmu doma i v zahraničí.

Mnozí čtenáři našeho magazínu (a zejména ti z metropole) si jistě vzpomenou, že když bývali malí, s těžkým srdcem absolvovali školní výlety do oddělení minerálů v Národním muzeu nebo o expozice plazů v zoo. Když se však mělo jít do „technickýho“, byla to úplně jiná káva. Dnes je kromě nepřeberného množství větších či menších autosbírek za hranicemi k vidění i utěšeně rostoucí počet zajímavých expozic v naší domovině. Bylo by však škoda zapomínat na nejctihodnější ústav svého druhu v zemi – Národní technické muzeum v Praze na Letné.

Oficiálně bylo založeno v roce 1908 coby Technické muzeum Království českého, do svých dnešních výstavních prostor se ovšem nastěhovalo až v roce osmačtyřicátém. Část jeho rozsáhlých sbírek věnovaná automobilům a motocyklům zachycuje celý historický vývoj motorizmu na území České republiky, a to jak stroji u nás vyrobenými, tak i dovezenými ze zahraniční a na našem území provozovanými. Početně menší část sbírek má své místo v hlavní dvoraně muzea, jejíž skvostný funkcionalistický styl dodává celé expozici na působivosti a činí celý prostor pravým chrámem techniky. Na příkladech více i méně známých strojů zde ožívají příběhy dokumentující jak úspěšné prvopočátky jednotlivých technických řešení, tak i omyly a slepé uličky ve strojírenské konstrukci. Nemalý počet vozidel všeho druhu je však zrakům veřejnosti skryt v depozitáři muzea, který se otevírá jen při zvláštních příležitostech.

Ale zpět do hlavní haly. Pod zavěšenými letouny, které opticky dotváří nezaměnitelný genius loci tohoto místa, odpočívá jeden skvost vedle druhého, auta a motorky, které už nemusí nikam spěchat, protože jim patří všechen čas světa. Najdete zde vozy státníků či šlechticů, nechybí ale samozřejmě ani pravé závodní speciály. Jednou z takových perel je dvanáctiválcový „stříbrný šíp“ alias Caraciolův Mercedes W154 ve vzácně původním stavu, se kterým tento vynikající pilot předválečných formulí zvítězil ve Velké ceně Německa 1938. Opomenout nelze ale takřka žádný z exponátů. Jen namátkou jmenujme NW Präsident z roku 1898, vůbec první motorové vozidlo vyrobené na našem území, nejstarší dochované bugatti na světě – typ 13, Tatru 80, impozantní prezidentský speciál T. G. Masaryka nebo ucelenou výrobní řadu českých a československých motocyklů.

Adresa:                     Kostelní 42, 170 78 Praha 7

Počet exponátů:         127 automobilů/135 motocyklů

Nahoru

Komentáře